Kritikák, ajánlók, tesztek és gondolatébresztők tárháza

Focker Blog

Another World: 20th Anniversary Edition teszt

A szívatás magasiskolája

2018. február 19. - -Britpopper-

unnamed.png

Ha ebben a játékban nem haltam meg százszor, akkor egyszer sem. Az Another World mindig is egy olyan játék volt számomra, amiről már régen is tudtam, hogy klasszikus, meg hogy kvázi megreformálta a 2D-s platformerek világát, de valamiért sosem vitt rá a lélek, hogy kipróbáljam. Pedig nagyon-nagyon régen, még mikor az általános iskola padjait koptattam és az akkori PC-m merevlemeze megadta magát, kaptam kölcsönbe akkori volt osztálytársamtól egy polc tetejéről leemelt, évek óta ott porosodó merevlemezt, amin volt rengeteg DOS-os játék - többek közt az Another World is. De ott is maradt, nem érdekelt annyira. Aztán most nemrég le volt árazva PS4-re (kemény 890 Ft-ért vesztegették), gondoltam trófea-farmolásra megteszi, hiszen a leírások alapján egyáltalán nem nehéz a 100%-os teljesítés (platina sajnos nincs benne, de szórja a trófeákat bő kézzel), szóval mit árthat?

ss_88177e5d1bc2c91c189cc242193b4bbbe47912ff_1920x1080.jpg

Naív voltam, mert pár hajszálamat instant téptem ki a helyükről, mire a végére értem a kalandnak. A történet főszereplője Lester Knight Chaykin, aki egy fiatal, atletikus tudós, aki titkos laboratóriumában egy részecskegyorsítón dolgozik - ezt a Wikipediából lestem ki. Egy átlagosnak induló napon villámcsapás éri a laboratóriumot, miközben éppen zajlik a kísérlet és a balszerencsés véletlen folytán Lester átteleportál egy másik, idegen dimenzióba. Az alapötlet egyébként nem rossz, egy távoli, érdekes világ egészen jó alapanyagot biztosíthatott volna a játékhoz, viszont az a baj, hogy szinte semmit nem tudunk meg az egészről. Adott egy sivár, idegen vidék, de sem a történelméről, sem az ott élő civilizációkról nem tudhatunk meg semmit. Legalább valami felvehető / elolvasható jegyzetet tehettek volna bele a készítők, mert így mindössze annyi a cselekmény, hogy Lester megérkezik, és utána szinte csak menekül.

anotherworld97.jpg

De elég egyetlen rossz mozdulat és halott vagy. Elég, ha rossz irányba indulsz, vagy pár másodpercnél többet tökölsz egyhelyben, már valami / valaki rögtön elkap, szétmarcangol vagy agyonlő. Borzalmasan frusztráló tud lenni a játék még EASY fokozaton is, ez pedig a temérdek scriptelt jelenetnek köszönhető, illetve a kiforratlan irányításnak. Hálát adtam az égnek, hogy legalább valamiféle checkpoint-rendszer került bele, és nem kellett komplett szakaszokat újrakezdenem, ugyanakkor ha nem sorrendben haladunk bizonyos dolgok megoldásával (lásd: barlangos rész), akkor egyrészt képtelenség ép bőrrel továbbjutni egy pontnál, másrészt halál esetén jóval előbbre dob vissza a stuff, ami mondanom sem kell, mennyire idegtépő tud lenni. Egyetlen találat instant halál, ha túl magasról esünk le valahonnan, vagy elvétünk egy ugrást, akkor szintén. Már a játék legelején majd' a tévébe baszkodtam a kontrollert, mikor kis pióca lények potyogtak fentről és át kellett ugrani őket, de elég volt csak egyetlen centivel elvéteni, és igen, kitalálhattátok, mi következett: halál.

another-world-20th-anniversary-edition-another-world-20th-anniversary-edition-f279834de8921ef74050-mid.jpg

Komolyan srácok, többször haltam meg itt, mint a Bloodborne alatt összesen. Sajnos a játékmenet úgy lett felépítve, hogy nem mindig egyértelmű, mit is kell pontosan csinálni. Fegyvernek mondjuk kapunk egy lézerpisztolyt, de a tűzpárbajok is inkább lettek frusztrálóak, mintsem élvezetesek. A fegyver ugyanis képes lőni egy sima lézernyalábot, kicsit hosszabban nyomva a lövés gombot azonban ideiglenes védőpajzsot emel Lester elé, még tovább nyomva a lövés gombot, pedig mega-lövésre lehetünk képesek vele, ami nagyon jól jön, ha az ellenfelek védőpajzsait szeretnénk semlegesíteni. Nem is rossz ez, egészen addig a pontig, amikor már ketten jönnek rád. Akad egy szakasz, mikor le kell ugranunk a magasból és egy pavilon tetejéről megpattanva egy alacsonyabb szakaszra érünk, ahol rögtön életünkre tör két marcona idegen lény - persze fegyverekkel. Nos...van egy trófea a játékban, hogy halj meg legalább ötvenszer. Nekem itt sikerült triggerelnem, de duplán. Állandóan szarrá lőttek, hiába guggoltam és toltam magam elé a védőpajzsokat. Aztán egy walkthrough-videónak köszönhetően jöttem rá, hogy kb. fél méterrel visszább kell lépnem és onnan folytatni a műveletet, mert ahová a cucc alapból dob, ott egyszerűen nincs annyi helyem, hogy időben ki tudjam írtani mindkét tagot. Erre azért magamtól estig sem jöttem volna rá.

Szóval az Another World nekem nem igazán nyerte el a tetszésemet. Értem én, hogy annak idején miért lehetett olyan nagy szám, illetve látom benne az előremutató játékmenetet és a fantáziát, de valahol a felszín alatt ez egy borzalmasan lineáris és sajnos túl sokszor idegesítően nehézkes platformer. Később készült egy folytatása is, Heart of the Alien címmel, de ezt még maga az eredeti Another World készítője is inkább letagadná, annyira borzalmasan rosszra sikeredett. Az évfordulós kiadás korrekt, a remastered grafika és hangzás mellett tartalmazza az eredetieket is, úgyhogy aki nosztalgiázni vágyik, az bármikor váltogathat a felújított és az eredeti verziók között. Nekem viszont személy szerint egyszer bőven elég volt ez a kaland, a 100% meglett, úgyhogy köszönöm szépen, részemről ennyi volt az Another World és inkább visszatérek az enyveskezű Garretthez a THIEF-be.

Teszt hamarosan, addig is az Another World az én szememben:

Értékelés: 5/10

A bejegyzés trackback címe:

https://focker.blog.hu/api/trackback/id/tr10013682252

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

László 88 2018.02.20. 17:18:38

Én kijátszottam régen, Euronics-ban vettem meg a lemezt, én annyira nem szívtam vele, talán néztem videókat hozzá, már nem emlékszem.

Negrogo 2018.02.20. 19:38:33

emlekszem erre gyerek korombol. nem is jutottam el a vegeig :D persze anno mas volt. net nem volt igy max a szomszed sracot lehetett megkerdezni hova jutott el, hatha...

mrperfect 2018.02.20. 19:52:19

hát ez bizony nem a mai pistikéknek való.... 5/10 az Another World-re? röhej.. én még 20 évvel ezelőtt játtszottam végig nálam 10/10 ja és a Flashback-et ismeri-e még valaki?

Csuvax 2018.02.20. 22:25:04

Nekem picit úgy tűnik, hogy a cikk írója nem teljesen értette meg a játék lényegét. Megnézni egy youtube videót és az alapján végigvinni a játékot valóban nem túl izgi és nem is nagy kihívás. De amikor ezt csinálták (1991) még nem nagyon volt Youtube és attól volt ez a játék szórakoztató, hogy te magad jöttél rá, hogy az egyes pályákon hogyan jutsz tovább, mikor mit kell csinálni. Annak, hogy sokszor meghalsz alatta igazából nincs jelentősége, mert végtelen életed van és nem kell elölről kezdeni az egészet. Nyilván vannak benne hibák, hiszen egy közel harminc éves játékról beszélünk és tényleg nem könnyű annak, aki először játszik vele, de szerintem korszakalkotó.

nnnnnnnn 2018.02.21. 08:33:11

10 évesen játszottunk ezzel. nem emlékszem hogy különösebben nehéz lett volna. simán végigvittük.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2018.02.21. 14:22:09

Á, mi az első pár pályáig jutottunk. '90-es években... De a hangulata az ott volt!

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2018.02.21. 20:02:05

A szerző játszani nem, de cenzúrázni nagyon jól tud!

motoroskonyhaja 2018.02.21. 20:26:08

Az évfordulóra készült DVD nekem is megvan, és azért vettem meg, mert az eredeti annyira mély benyomást tett rám. Az eddigi hozzászólók többségével értek egyet: a szerző qrvára fiatal, ezért nézi teljesen más (élet- és technikai) szemlélettel a játékot, illetve ezért nem is érti a lényegét.. Abban az időben ez a játék hatalmas durranás volt, éltem-haltam érte én is! Mit szólna a poszter, ha a C64-re írt magyar Scarabaeus-t írnám neki kipróbálásra, vagy -az előző mellett szintén hatalmas nagy kedvenc- Impossible Mission II-t. De egy Időrégész is nagyon lesújtó lenne neki sajnos, ahogy -szerintem- több más, akkori (baromi jó) játék is (Future Wars és társai).
Nagyon is jó és nagyon is játszható játék volt ez, a mai napig elő szoktam venni néha. Sajnálom, hogy az újabb(nál újabb) generációnak egy ilyen játék már nem megy át!

-Britpopper- · http://focker.blog.hu 2018.02.22. 10:56:20

@enpera: A szerző nagyon szeret játszani, főként régebbi játékokkal emulátoron, azonban a bunkó és fölényeskedő kommentekre allergiás.

-Britpopper- · http://focker.blog.hu 2018.02.22. 11:04:55

@motoroskonyhaja: 29 vagyok, Scarabeus-t valóban nem ismerem, azonban az Impossible Mission 2-vel játszottam, az Időrégészt pedig szerintem minden valamirevaló hazai kalandjátékos ismeri. Ízlések és pofonok, ahogy mondani szokták. Ha nekem nem tetszett az Another World, az nem azt jelenti, hogy a játék rossz. Csupán, hogy nekem nem nyerte el a tetszésemet. Ez egy szubjektív blog, a vélemények rajta a sajátomat tükrözik és nem mondjuk a globális átlagot. Elismerem a játékot, és elismerem a platformereket megreformáló mivoltát is (ezt bele is írtam a cikkbe), azonban csak azért nem fogok rá maximális értékelést adni, mert 10-ből 9 másik blogon ezt tették. A Flashback például szerintem jobban kidolgozott volt, persze megint csak: ízlések és pofonok.

-Britpopper- · http://focker.blog.hu 2018.02.22. 11:15:59

@Csuvax: Nem is tagadom, hogy korszakalkotó. De ott van példának okáért a Prince of Persia 1989-ből, ahol nem volt olyasmi, hogy ha rossz irányba indultál el, akkor képtelenség volt végigvinni az adott szakaszt, illetve hogy ha 15 perccel korábban kihagytál valami fontosan (például kilőni a magasból egy csillárt, ami az alatta lévő őr fejére esett) akkor instant meghaltál, akárhányszor tovább akartál jutni a logikusnak tűnő pályaszakaszon. Nekem ezek miatt nem nyerte el maximálisan a tetszésemet a játék, aminek a koncepciója - ahogy írtam is - viszont egyedülálló. Iszonyatosan hiányoltam valami felvehető doksit, ami az idegen világról ad némi információt, véleményem szerint ez az egész kiaknázatlan maradt, hiszen a baromi hangulatos (egyben veszélyes) bolygóból csak akkor láthattunk valamivel többet, ha a játék egy adott szakaszán a lifttel nem le, hanem felmegyünk és ott kitekintünk egy ablakon.

-Britpopper- · http://focker.blog.hu 2018.02.22. 11:21:41

@mrperfect: Igen, nálam ennyi. A Flashback viszont instant olyan 8-9/10, talán egyszer írok majd róla is. A Flashback HD azonban említést se érdemel.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2018.02.22. 14:14:28

@-Britpopper-: nem voltam bunkó, fölényeskedő meg elég szubjektív. Szerintem ne írj blogot a játékokról, ha ennyire gyenge vagy, és a kritikát sem bírod.

-Britpopper- · http://focker.blog.hu 2018.02.22. 14:22:24

@enpera: A "béna vagy" nem kritika, hanem sértés. Érdemi tartalma pedig a cikkhez nem sok volt. Igen, ez egy fasza Amiga játék - ahogy írtad is - de nem tetszhet mindenkinek. Ha az Another World a személyes, szubjektív véleményem szerint 5/10, akkor az nem feltétlenül a bénaságom miatt van, hanem mert egyszerűen én ilyennek látom a játékot, nekem ez jött át belőle. De újfent hangsúlyozom: klasszikus mivoltát nem vonom kétségbe.

motoroskonyhaja 2018.02.22. 20:19:51

@-Britpopper-: Pont ezt írtam. 29 vagy, azaz az eredeti játék kiadásánál pár éves lehettél, ezt szerettem volna kifejezni a kommentemmel. Teljesen más érában (érték- és látásmódban) nőttél fel, és -szerintem- elég sokat vártál ennek a játéknak a kipróbálásával. Azokban az időkben elég erőteljesen a fantáziánkra kellett hagyatkozni. Ahogy írtad is ismered az Impossible Mission II-t (ami szintén magyar fejlesztés). Abban ugyanúgy ezerszer meghaltál, ráadásul ott az időd is egyre kevesebb lett minden egyes halállal. Az Another World is egy ilyen játék (bár érdekes, hogy az automata mentéseket említetted, de a manuálisra is lehetőség volt).
Örülök, hogy az Időrégészt ismered, és ha a 90'-es évek elejének játékai érdekelnek próbáld ki az előző kommentemben írt Future Wars-t, de jó élményekkel gazdagodhatsz az Eye of the Beholder 2-vel (ha D&D-t szeretnél), ahogy az Eternam (nnnna, az hasonló grafikával bír, mint az Another World) is jó élményekkel fog gazdagítani.
Várom a fejleményeket, addig is olvaslak ;)

motoroskonyhaja 2018.02.22. 20:21:53

@-Britpopper-: Én úgy emlékszem a Prince of Persia (milyen jó volt!!!!) több pályáján is volt olyan, amit írtál.., ergo ha rossz irányba indultál nem tudtad végig vinni az adott szakaszt.

eßemfaßom még áll 2018.03.07. 10:38:28

"Adott egy sivár, idegen vidék, de sem a történelméről, sem az ott élő civilizációkról nem tudhatunk meg semmit."

Amikor ez a játék készült, még volt a játékosoknak úgynevezett "fantáziája" ami kiegészítette a játékokat nem pedig a játékok voltak egy közepes novella vizuális kiegészítői.
süti beállítások módosítása