Kritikák, ajánlók, tesztek és gondolatébresztők tárháza

Focker Blog

What Remains of Edith Finch (2017)

Megelevenedő emlékek

2018. június 15. - -Britpopper-

Szeretem a sétálószimulátorokat, úgyhogy csak idő kérdése volt, hogy lecsapjak erre a gyöngyszemre is. A fejlesztők korábbi játéka, a teljes egészében fekete-fehérben játszódó The Unfinished Swan ugyan szintén megvan, de sosem nyerte el a tetszésemet, ezért kicsit óvatosan közelítettem Edith Finch kalandjához.

what_remains_of_edith_finch_20180605084901.jpg

A 17 éves Edith nem kevés idő után tér vissza családja régi házába, népes rokonságából már csak ő él egyedül. A meseszép birtokra érkezvén felszínre törnek benne a régi emlékek, mi pedig megismerhetjük a norvég család tagjainak személyes tragédiáit. A Finch családon átok ülhet, hiszen tagjainak nagyrésze idő előtt halálozott el, nem is akárhogyan.

what_remains_of_edith_finch_20180605084921.jpg

Nekem nagyon tetszett, hogy végigjárhatjuk a teljes házat, pincétől a padlásig. Ráadásul az egész annyira szépen lett megalkotva, hogy már-már tényleg fotorealisztikus a látvány. Hosszú perceket eltöltöttem a házban és csodáltam a hihetetlen részletességgel bíró szobákat. Utoljára az Everybody's Gone to the Rapture ragadott magával ennyire, ott is úgy voltam az egésszel, hogy alig győztem nyomkodni a képlopást játék közben.

Tovább

Retrospektív: BloodRayne (2002)

Szexi vámpírnő az okkult nácik ellen

bloodrayne_cover_north_america_europe_consoles.jpg

Most, hogy telement a szemem csöccsel, el is kezdem a havi Retrospektív cikket. 2002-ben épp az általános iskola utolsó éveit jártam kifele, és nagyban készülődtem a gimire. Természetesen odaadó rajongásom a PC magazinok iránt kicsit sem lankadt, így emlékszem jól, mennyi cikket olvastam a BloodRayne nevezetű, jobbára TPS hack n' slashként aposztrofálható játékról. Aztán a cucc megjelent, én meg simán lemaradtam róla. Valahogy a Mafia meg a Star Wars Jedi Knight 2: Jedi Outcast jobban lekötöttek. A BloodRayne pár közepes értékeléseket kiosztó cikk átnyálazása után feledésbe merült nálam, egészen 2004 végéig, mikor is egy GameStar magazinhoz (Wikipedia szerint 2004/11) hozzá nem csapták teljes játékként, én pedig örvendezve rohantam haza vele utolsó óra után, és mire apám feltehette volna a kérdést, hogy "Leckéd nincs?", már települt is a gépre a BloodRayne.

237650.jpg

A játék fejlesztői az a Terminal Reality, akik letették az asztalra a 2000-es évek egyik legjobb nyomozgatós túlélőhorrorját a Blair Witch Volume 1: Rustin Parr képében (írtam ám róla #1, #2), később viszont olyan minősíthetetlen förtelmekkel borzolták a játékosok idegeit, mint a Kinect Star Wars, vagy a The Walking Dead: Survival Instinct - utóbbinak léteznie sem lenne szabad ebben az univerzumban. A BloodRayne azért még valamilyen szinten tisztességes iparosmunkának számított, szexi és szó szerint vérszomjas hősnővel, nácigyilkolással, II. világháborúval, okkultizmussal, vámpírokkal és annyi vérrel, amiből Drakula gróf 200 évig nyugodtan élhetne. Megjelenésekor sem volt egy nagyon-nagy durranás, de megtalálta a maga rajongótáborát, és ideig-óráig bárkit képes volt lekötni. Más tészta, hogy a teljes végigjátszásra már nem sokan tartottak ki mellette, és ennek megvoltak az okai.

Tovább

Cargo (2018)

Zombik a sivatagban

cargo-poster.jpg

Zombis témában már nem könnyű újat mutatni. Ritkaságszámba mennek az olyan frissnek és egyedinek ható modern zombis horrorfilmek, mint a The Girl with All the Gifts vagy a Train to Busan. A Cargo előzetese engem meggyőzött, Martin Freeman-t egyébként is bírom, a Netflix gondozásában pedig valami igazán kemény, brutális drámára számítottam, ami hoz egy kis színt az unalomig koptatott zsánerbe.

Andy (Freeman) feleségével és kislányával hajókáznak ausztrál vizeken, miközben a világ darabjaira hullik körülöttük. A kontinenst ellepték az élőhalottak, akik a klasszikus kategóriát erősítik: csoszognak, hörögnek, rögtön támadnak és harapdálnak, amint friss húst éreznek. A család már épp kezd kifogyni az élelemből, mikor rátalálnak egy félig-meddig elsüllyedt hajóra. Andy átmegy lootolni és hoz is magával rengeteg ellátmányt. Később felesége is átmerészkedik, akit viszont megharapnak. A férfi a kezdeti sokk után bepakolja a nőt és kislányukat egy kocsiba, majd a biztonságos vizeket hátrahagyva útnak indulnak egy lehetséges kórház irányába. Útközben balesetet szenvednek és mire Andy feleszmél, már késő: felesége átváltozott. Mi több, meg is harapja a kétségbeesett férfit. Innentől fogva 48 órája van rá, hogy a kislányt biztonságos helyre juttassa, mielőtt ő maga is átváltozik.

Tovább

Jön a Shadow of the Tomb Raider

shadow_of_the_tomb_raider_eljott_lara_ideje_sm.jpg

Szeptember 14-én érkezik a Shadow of the Tomb Raider, mely a 2013-as reboot és a 2015-ös Rise of the Tomb Raider után lezárja az újkori Lara Croft trilógiát, és az epizód végén most már tényleg megszületik végre az a Lara, akit a korábbi, Core Design által fejlesztett játékokból ismerhetünk. Bár...én már a 2013-as Tomb Raider tesztemben is valami olyasmit írtam, hogy "A Túlélő végre megszületett" meg hogy Lara baba a játék végén, mikor dupla pisztollyal küldi a halálba a boss-t, már nagyon emlékeztetett az 1996-os önmagára. Viszont úgy tűnik a Crystal Dynamics képes volt egy újabb trilógiát kihozni ebből a rebootolt szériából, szóval nyugi, egy remek rész még érkezik hozzánk. Mindenképp jár a piros pont a készítőknek, hogy az egyik (talán az egyetlen?) helyszín ezúttal Dél-Amerika lesz (tipp: azték átok, napfogyatkozás, világ vége eljövetele), azon belül is egy hatalmas dzsungel - én speciel erre várok már rég. Hiszen egy buja esőerdő, benne régi romokkal és halálos csapdákkal, a sírrablók kedvenc terepe. És az előző két játék...hát...nem igazán adott ilyen helyszíneket. Oké, tudom, a Rise-ban ott volt Szíria, de ezt leszámítva jobbára ott is hideg, havas, jeges területeken mozogtunk. Holott a trópusi környezet legalább annyira jellegzetessége kéne legyen a sorozatnak, mint a dupla pisztoly vagy a Croft Manor. Egy szó, mint száz: baromira várós nálam a Shadow of the Tomb Raider. Előrendeléses lesz, bízom benne, hogy jön Collector's Edition kiadásban is. Megjelenéséig viszont még adós vagyok egy Rise of the Tomb Raider teszttel - amiről magam sem értem, miért nem írtam korábban -, de arra fel kell készülnöm, mert nagyon átfogó lesz és illusztrációként már most 112 képet mentettem le hozzá. Spoiler: egyébként kegyetlenül bejött a cucc!

Szóval, skacok: szeptember 14. Véssétek be a naptárba!