Kritikák, ajánlók, tesztek és gondolatébresztők tárháza

Focker Blog

August Underground's Mordum

2017. szeptember 24. - -Britpopper-

Én megnéztem ezt a borzalmat. Néhány helyen azt olvastam, hogy ez a legkeményebb found footage film, amit úgysem bírsz végignézni. Ez igaz, csakhogy egyáltalán nem a brutalitása miatt - egyszerűen mert szar. Olyan szinten próbálták a láthatóan amatőr készítők "valósra" venni a stílust, hogy ilyen botrányosan rossz minőségű, zajos, életlen VHS-felvételeket legutoljára a szüleim '80-as években készült lagzi-felvételein láttam. A kamerás keze össze-vissza rángatózik, mintha nem is a kezeivel, hanem két bottal próbálná egyenesben tartani azt a szerencsétlen felvevőeszközt, mely már rég kiszolgálta idejét. Ál-snuff filmmel van egyébként dolgunk. Aki nem tudná, a snuff film az, ami mások szórakoztatására készített, igazi jeleneteket tartalmazó videó egy ember kínzásáról, haláláról. Sokáig én is csak legendának tartottam létezésüket, aztán mióta megtudtam, hogy mik mennek a dark weben a red room szobákban, be kellett látnom, hogy snuff filmek bizony léteznek. Sztori az itt bizony nincs. Két jóbarát összehaverkodik egy harmadik férfival, és úgy döntenek, magukkal viszik egy kis vérengzésre. Szerelmes párokat kapnak el, majd a lehető legváltozatosabb módon kínozzák őket. Bár az is lehet, hogy ez az első film sztorija, kurvára nem emlékszem már.

image-w856.jpg

Elvileg ez a második rész, a Mordum a legdurvább. Hát...mondjuk ebben van valami. A kínzások és gyilkosságok valóban kegyetlenül brutálisak, a gagyi minőségű felvételeknek hála pedig néha tényleg valódinak tűnnek. Sajnos maguk a szereplők rohadt irritálóak, folyamatosan üvöltöznek, káromkodnak, egymást basztatják. Olyan szinten retardált az egész bagázs, mintha valami beltenyészet eredményei lennének. A filmben végig csak kínzásokat és gyilkosságokat láthatunk, a téma nem terelődik el túlságosan. Valami konfliktus volt még a gyilkosok között, de nem nagyon tudtam figyelni mert épp akkor hívott Gábor haverom, hogy menjünk be a városba. De talán mintha arról lett volna szó, hogy ki dugott kivel. Dunsztom sincs már. Az August Underground Mordum egy rakás szar film. Nagyon rossz, nagyon amatőr, és kifejezetten idegesítő. Ellenben témája és a benne látható brutalitás miatt mégis muszáj voltam írni róla, de tényleg csak félig berúgva érdemes nekiállni.

Legkeményebb jelenet: Fürdőkád, halott kislány

Enter Shikari – The Spark (2017)

A végtelenbe...és tovább!

enter_shikari_the_spark.jpg

Kiadás éve: 2017

Műfaj: Electronic rock

Ezt hallgasd meg: Rabble Rouser

 

Mikor meghallottam az első új dalt az érkező Enter Shikari lemezről (ez volt a Live Outside), nem akartam hinni a fülemnek. Az eddig megszokott keményebb, zajosabb hangzást sokkal popposabbra cserélték, az egész dal olyannyira dallamos lett, hogy igen nehéz volt elhinnem, hogy mindezt a Shikari hozta tető alá. Persze Rou Reynolds jellegzetes énekhangja és a társadalomkritikus dalszöveg azonnal visszarántottak a valóságba, sőt, maga a dal is azonnal belemászott a fülembe. Aztán kicsit utánaolvastam a készülő lemeznek és kiderült, hogy ezzel most a zenekar merőben más irányba szeretne elindulni. Céljuk az volt, hogy befogadhatóbbá tegyék a kész anyagot, ezáltal minél több emberhez eljuthasson az üzenet. Szó volt Dak Side of the Moon hatásokról és az elektronikus vonulat előtérbe helyezéséről (ez mondjuk a dubsteppes 2012-es A Flash Flood of Colour után nem újdonság) viszont azt hiszem évek óta nem vártam akkora kíváncsisággal zenei albumot, mint a The Spark eljövetelét.

entershikari-920x584.png

Kezdjük a legelején: a borító. Szerintem baromi jól néz ki, egyszerű, letisztult, de mégis árad belőle a retró sci-fi hangulat. Olyan szép munka, amit a CD-gyűjteményemben előre teszek a polcon, hogy mindenki láthassa. A The Spark instrumentális intro, kellemes bevezetés. A The Sights meglepően vidám, dallamos, és igazából pont úgy hangzik, mintha egy indie electro-pop banda írta volna valamikor a 2009-es évek derekán. Iszonyatosan jól eltalált dal, rögtön beindítja az ember lábát és még szebb, hogy akármennyire is idegennek hangzik a fiúk eddigi keményebb szerzeményeitől, alapjaiban véve mégis tökéletesen Shikari dal. A Live Outside már méltatva lett kicsit feljebb, de meg kell jegyeznem, hogy a retró szintetizátoros hatások itt is remekül működnek - ahogy végig az albumon -, maga a dal pedig bármennyire is keserű témát dolgoz fel, hihetetlenül vidámnak hat. A Take My Country Back egyértelműen a Brexitre reflektál és már itt megfigyelhető, hogy az alapjában pörgős, tempós dalt megtöri egy belassulós, zongorás betét. Ezt azért fontos kiemelni, mert ezen a lemezen sokkal több a személyes, érzelmes szerzemény, mint eddig bármikor.

Tovább

Cloverfield Lane 10

cloverfield-lane-10-3.jpg

Ez egy olyan film volt tavaly, amit én speciel nem láttam jönni és baromira meglepett. A 2008-as Cloverfield ott van a kedvenc found footage filmjeim között, nem ok nélkül. Izgalmas, pörgős, néhol meglepően katartikus film, melynek kifejezetten sokáig - értsd: 2-3 évig - vártam a folytatására. Mert hisz a film után feltűntek ál-weboldalak, melyek tenger mélyén szunnyadó szörnyetekegről (nem, nem Cthulhu!) és egyéb nyalánkságokról rántották le a leplet. Én pedig vártam, hogy vajon mikor érkezik meg a 2. rész. Lelki szemeim előtt már a Godzillához hasonló szörnyfilm kezdett kirajzolódni, aztán a Cloverfield 2 mégsem jött. Teltek-múltak az évek, a film szép lassan becsúszott a 990 Ft-os DVD árkategóriába, mikor is tavaly betoppant a Cloverfield Lane 10 - mely eredetileg The Cellar néven futott. Megnéztem moziban, és utána nem győztem elismerően bólogatni. Mert ez nem egy szörnyfilm, ez egy thriller. De a műfajváltás cseppet sem ártott neki. Akadnak benne elrejtett utalások az 1. részre, a végén pedig láthatjuk, hogy mi is zajlik igazán a kinti világban. De a film fő mozgatórugója azon hármas, akik odalenn a bunkerban próbálnak túlélni. Közülük is kiemelkedik Howard (John Goodman) karaktere, aki az igazi talány a filmben. Vajon tényleg csak próbálja védeni a túlélőket az állítása szerinti elpusztult kinti világ elől, vagy valami sötétebb titkot is rejteget? A Cloverfield Lane 10 már elhagyja az első filmet oly sikeressé avanzsáló szörnyfilmes témát, és fordulatok helyett a paranoiára, a feszültségre és a színészi játékra épít. Néha dráma, néha horror, de inkább végig egy masszívan erős thriller, amit ez a film hoz.

YouTube vs TV

Ez a téma már igen régóta ott motoszkált a fejemben, gondoltam most már megosztom veletek.  A YouTube mára elérte azt a szintet, hogy mindennapossá vált az internetszolgáltatással rendelkező háztartásokban, a gyerekektől az idősekig mindenki használja. Ennek elsődleges oka a tengernyi tartalom, ami megtalálható rajta.

youtube-tv.jpg

Annak idején, mikor még gyerekként hétvégente a Kölyök Klubbot vártam reggelenként a tévében, folyton eluralkodott rajtam a várakozás izgalma. Ez később sem hagyott alább, egy új sorozat részt pont annyira nagyon vártam, mint 9 évesen az animációs Batman sorozatot vagy a Balu kapitány kalandjait. És ez így ment tovább évről-évre, csak a rajzfilmek helyét átvették a sorozatok (Hegylakó, Lost, Trónok harca, stb.) de én minden héten a megadott időpontban ott ültem előbb a tévé, majd később a laptop előtt és vártam a varázst. Igen, korábban - mikor még sehol nem járt a warez - a tévé szolgáltatta az új, aktuális sorozatokat. Meg volt adva, hogy az adott csatornán mikor érkezik a vadonat új rész és lehetett készülni rá. Aztán a warez térhódításával ezt felváltotta a letöltés és a felirattal nézés. Ennek hatalmas előnyei a mai napig, hogy az aktuális epizódot jóval a magyar premier előtt meg lehet tekinteni, illetve hogy a magyar feliratot készítők az esetek túlnyomó részében sokkal jobban képben vannak az adott sorozattal, mint maguk a szinkronstúdiók. Hiszen ki ne várná kitörő lelkesedéssel az új Trónok harca vagy Walking Dead részt? A YouTube felületén ma már számtalan csatornát találhatunk, melyek közül a legtöbb igyekszik tartani egy feltöltési metódust, azaz egy hétre előre betáblázzák, hogy az adott napon mi kerül fel a csatornára. Teszem azt, hétfőn Minecraft gameplay, szerdán vlog, pénteken android-alkalmazások bemutató és így tovább. Ha pedig a néző kedveli annyira az adott csatornát - jobban mondva az adott youtubert, aki oda feltölt - hogy minden egyes videóját megtekinti, azzal már meg is kapta a hét három napjára az adagját. És ez még csak egy csatorna volt - ma már mindenki jóval többet követ. Így pedig könnyedén előfordulhat, hogy a hét minden napjára, de még a délelőtt-délután-este időintervallumhoz igazítva is akad egyre újabb néznivaló.

Tovább