Kritikák, ajánlók, tesztek és gondolatébresztők tárháza

Focker Blog

Cam (2018)

Amit nem tudsz, nem fájl

2018. december 06. - -Britpopper-

mv5bywywzdg4y2ytn2riys00ytjlltkyntctnjjlzjvjmmqzmmnixkeyxkfqcgdeqxvymjy5odi4ndk_v1_sy1000_cr0_0_675_1000_al.jpg

"Külsőd és jellemed, anorganik még. 
Nem tudom te kellesz-e, vagy csak a nicknév. 
Elég a sorszám, a karakterek. 
Nem kellesz hozzám, hogy veled legyek."
(AKPH - Gondolj már végig / 2010)

A szociális média, a Facebook, az Instagram, a Chatroulette és a Snapchat korában élünk. Az emberek megoszthatnak bármit, az aktuális vacsorájuktól kezdve a nyaralásos képeken át még azt is, ahogy épp a macskájuk alszik. Szépen lassan a pornó is bekúszott a közösségi média felületére, számtalan fizetős live chat szoba üzemel, ahol a felhasználók annyi pénzt költhetnek, amennyit nem sajnálnak, mégpedig azért, hogy láthassák kedvenceiket, amint teljesítik erotikus vágyaikat. Nekem erről a témáról mindig egy klassz modern szintipop szám, a Telepopmusik -féle "Fever" alternatív verziója ugrik be, engedjétek meg, hogy beszúrjam ide:

A Cam a Netflix gondozásában jött ki, ahol idén már landolt az év legjobb horrorsorozata (Haunting of Hill House), a rendező az elsőfilmes Daniel Goldhaber, a főszerepben pedig Madeline Brewer, akit legtöbben A szolgálólány meséjéből ismerhettek, ott alakítja Janine-t, igen meggyőzően. Elöljáróban annyit mindenképp el szeretnék mondani, hogy amit a most 26 éves Brewer ebben a filmben nyújt, az valami egészen elképesztő. Eleve a film remekül van megírva, valóság és rémálom határán egyensúlyozik, de feleennyire sem működne, ha a főszereplő nem alakítana ennyire maradandót, tényleg le a kalappal előtte.

A történet középpontjában Lola áll, aki egy erotikus live chat szobát üzemeltet az FGL (Free Girls Live) oldalon. Élő adásai alkalmával a nézők pénzt (itt tokeneket) küldhetnek, Lola legfőbb célja pedig, hogy elérje az 1. helyet azon a toplistán, ahol rajta kívül több lány is verseng, mindenki egy-egy külön live chat szobával. Ismerve a mai internetes közösséget - beleértve a perverzeket és kukkolókat egyaránt -, a minél nagyobb nézettség érdekében Lolának egyre durvább dolgokat kell bevállalnia (kapásból egy fake torokelvágással indít a film), hogy a ranglistán feljebb léphessen. Anyja előtt titkolja a dolgot, testvére azonban tud róla. És szabályok azért itt is vannak: mindent a szemnek, de hogy a kezed a túloldalon mit csinál, az a te dolgod. Egy nap Lola azt veszi észre, hogy nem tud bejelentkezni FGL-fiókjába, a jelszóemlékeztető pedig nem létező email-címet jelez. Ekkor hirtelen élő adás indul a saját live chat szobájában, ahol épp ő szerepel, ami már csak azért is különös, mert a lány épp teljesen máshol tartózkodik, offline van és teljesen összezavarodott. Ki az a másik Lola, aki megtévesztésig hasonlít rá és éppen online live-ol? Talán csak egy korábbi felvétel, amit valami programhiba miatt újra közvetít az FGL? De akkor ki zárta ki a fiókjából?

cam-3.jpg

Durvul a helyzet, mikor kiderül, hogy az online adás olyannyira élő, hogy ha szegény lány valamit beír a live alkalmával, akkor azt a "hasonmása" élőben látja és reagál is rá. Abszurd? Hát, eléggé! Lola, kinek polgári neve amúgy Alice (és MadHatter, illetve Teapot néven jelentkezik be később egy-egy új fiókkal, csak hogy kapjuk még pár utalást Lewis Carroll művére) nyomozni kezd, a végjátékra pedig eljutunk odáig, hogy a Cam beáll egyenesen a Neon démon mellé. Egy rettenetesen aktuális pszichológiai horrort kapunk, ahol a live chatben vetkőző és pózoló lányok igazi modellként tekintenek magukra, ám Lola számára az egész felborulni látszik, amikor ez a hasonló valaki (?) kíméletlenül gyorsan ellopja nem csak a fiókját, de a személyazonosságát, ezzel együtt pedig az életét is. A történet végét nem szeretném elárulni, de legyen elég annyi, hogy igazán durva társadalomkritikát láthatunk szinte végig a filmben. Brewer gyönyörű, szépsége minden egyes jelenetben uralkodó, azonban épkézláb férfikaraktert nem kapunk. Csupán Lola netes csodálóit láthatjuk, akik közül az egyik egyértelműen egy stalker, a másik pedig különösebb lelkiismeretfurdalás nélkül megerőszakolná a lányt egy étterem nyilvános mosdójában. Sztereotípiák? Minden bizonnyal, de nem hinném, hogy túlságosan elütnek a valóság kiéhezett, netes kéjenceitől.

66f8b45811a390435599a265830ec1eca42da29a.jpg

A Cam nagyon szépen van fényképezve, nem viszi túlzásba a webkamerák pixeles képét, ugyanakkor zseniálisan illeszti bele a cselekménybe, hogy mi is átérezhessük Lola kétségbeesését. A Rotten Tomatoes szerint a Cam az év 2. legjobb horrorfilmje. Ezzel most maximálisan egyet tudok érteni, ha nem lett volna az Örökség, akkor valószínűleg nálam az év legjobbja lenne. Nem véletlen a Neon démon párhuzam, a Cam nagyon sokban idézi vissza Nicolas Winding Refn kevésbé szeretett, ám mindenképpen egyedi vizualitással megáldott filmjét, itt azonban a lányok nem a kamerásnak, hanem a webkamerának pózolnak - és mindezt több ezren nézik online. Madeline Brewer sokat bevállalt ebben a filmben, de kellett neki mindez ahhoz, hogy az eddigi legérettebb, egyben legjobb alakítását tegye le az asztalra. Érdemes lesz figyelemmel kísérni a karrierjét a továbbiakban, a kissé elfáradt A szolgálólány meséje mellett biztosan kap még izgalmas szerepeket, főleg most, a Cam után. A pszichológiai horror kedvelőinek ajánlom elsősorban a filmet, meg azoknak is, akik egy újabb tökéletes kórképet szeretnének kapni arról, hogy miféle eltorzult világban is élünk.

Értékelés: 97%

 

A bejegyzés trackback címe:

https://focker.blog.hu/api/trackback/id/tr9014444660

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.