Kritikák, ajánlók, tesztek és gondolatébresztők tárháza

Focker Blog

Fehér pokol: Kholat kritika

2015. november 26. - -Britpopper-

"Dyatlov-incidens" mind a mai napig a XX. század egyik legfurcsább megoldatlan rejtélye. 1959. január 27-én egy csapat orosz egyetemista vág neki egy jókora sítúrának az Urál-hegységben, melyet Alekszejevics Dyatlov szervez meg.  Február elsejének éjszakáján tábort vernek a helyi őslakos manysik által Halálhegynek nevezett magaslat csúcsán. Tüzet raknak, beszélgetnek, (talán még énekelgetnek is) majd hálózsákba bújnak és aludni térnek a mínusz húsz fokos hidegben. Másnapra mindannyian halottak. A nyomozás adatait egyébként 30 évre titkosították. Mondjuk ez nem is csoda, hiszen rengeteg furcsaság van benne. Példának okáért: A nagy sátor oldalvásznát belülről vágták ki, mintha iszonyú pánikban, a falon át próbáltak volna meg menekülni a bent lévők. Az egyik lánynak hiányzott a nyelve, és úgy tört el minden bordája és mozdultak el a belső szervei, hogy külsérelmi nyomot nem találtak rajta. Két test erősen radioaktív volt. Ketten megégtek - de koromnak vagy szénnek nyoma sincs. A tábornál megtalált holttestek narancssárga színűre változtak. A végzetes éjszakán 50 kilométerre egy másik csapat táborozott, akik az égen a Halálhegy fölött cikázó-villogó kék és vörös fényekről számoltak be. Az egész Dyatlov-incidens tele van rendkívül homályos foltokkal mindmáig. Éppen ezért tökéletes alapanyagként szolgált a készítőknek.

kholat_icon.png

A történetünk a Dyatlov-hágó lábánál elterülő kihalt városkában veszi kezdetét. Ide érkezünk meg mi, mint névtelen kalandorok. Azért előtte még kapunk egy klassz kis cell-shaded intrót amiben Sean Bean (aki rögtön azzal indít hogy meghalt...mily meglepő) felvázolja nekünk a hegyen történt - valós - eseményeket. Innentől kezdve viszont megkapjuk az irányítást és tulajdonképpen szabadon mászkálhatunk. Bejárhatjuk az elhagyatottnak tűnő kis települést, majd miután ráuntunk arra hogy senki emberfia sem nyit nekünk ajtót, nekivághatunk az erdőnek. Utunkat kisvártatva egy beomló barlang keresztezi, aztán mire magunkhoz térünk, már éjjel van és koromsötét. Sátrunkból kimászva, majd iránytűnket, zseblámpánkat és térképünket magunkhoz ragadva nekivághatunk felfedezni a hegység rejtette borzalmakat.

ss3.jpg

A Kholat a klasszikus walking simulator horror zsánert erősíti, ám az egészet megspékeli a magány és izolált környezet gerjesztette nyomasztással. A három epizódra osztott játék során a Dear Estherhez hasonlóan elrejtett naplórészletekből tájékozódhatunk a titokzatos történésekről. Kapunk kilenc előre megadott koordinátát, aztán mehetünk amerre látunk (vagy épp nem látunk). Nekem ez bejött, nem szeretem ha csőszerűen vezetnek végig egy sztorin (hallod Call of Duty?) hanem szabadon bejárhatom a terepet. No, azért a Kholat nem lett sandbox játék, csupán olyasmit képzeljetek el mint annak idején a Slender - The Eight Pages volt. Tehát szabadon bejárhatjuk a területet (ami nem épp kicsi) és minden egyes feljegyzett koordinátánál valami érdekességre lelhetünk. Mindazonáltal bizonyos helyen találhatunk a sziklákra felvésett újabb koordinátákat, ezekhez is érdemes ellátogatni (már csak a másik befejezés végett is). Alapjáraton a Kholat végigvihető 5-6 óra alatt, de azért aki mindent fel akar fedezni, az nyugodtan számoljon olyan 10 órás játékidővel. És persze érdemes hozzávenni azt is hogy nemegyszer el fogunk majd tévedni, vagy éppen körbe-körbe bolyongani egy adott résznél. A naplórészletekre ugyan figyelmeztet a játék (papírsuhogást hallhatunk közelükben) ám néha nagyon körülményes rájuk bukkanni. Ettől függetlenül játékosa válogatja hogy mindez kinek lesz frusztráló, avagy hangulatos. Nekem utóbbi lett. Nagyon élveztem a magamra hagyottság érzését és a különféle misztikus, természetfeletti események is csak fokozták a hangulatot. Picit felsejlett egy kis The Blair Witch Project hangulat is, főleg az erdős részeknél.

2880195-kholat-win64-shipping_2015-06-04_13-55-57-05.jpg

Vannak ám ellenfeleink is a játékban. Egyrészt a természet erővel kell megküzdenünk, másrészt néha belebotlunk majd jól elrejtett csapdákba. De amikre kiváltképp érdemes lesz ügyelnie minden új kalandornak, azok a különös szellemalakok akik a fák között bolyonganak és néha a legváratlanabb helyzetekben képesek az életünkre törni. Volt egy rész amikor elértem egy nagyon (nagyon!) sötét erdős területhez. Na, ott bolyongott 2 ilyen szellem, és basszus, kész művészet volt ellavírozni közöttük, már csak a majdnem vaksötét és elemlámpám az Amnesia: A Machine For Pigs játékban látott folytonos pislákolása miatt is. Tehát a paráztató hangulat és a nyomasztó atmoszféra a helyén van, néha ugyan túlságosan is egyértelmű hogy mely játékokból kölcsönözték az inspirációt a készítők, azonban jótól lopni nem bűn. A grafika gyönyörű, az Unreal 4 motor igencsak megcsillogtatja tudását. A zene is kifejezetten szép (főleg a játék végén felcsendülő dal, melyet az a Mary Elizabeth McGlynn ad elő, aki a Silent Hill fanoknak biztosan ismerős), játék közben pedig mikor vészjóslóan felcsendül, nem győzzük majd a környező terepet pásztázni zseblámpánkkal magunk körül. Arra mondjuk már a kezdetektől fogva kíváncsi voltam hogy a Kholat bedobja-e a konteókat, melyek a Dyatlov-incidens körül kialakultak az idők folyamán.

Ugye korábban a készítők azt ígérték hogy a játék csupán érintőlegesen nyúl ezekhez a teóriákhoz, nem pedig alapul veszi őket. Nos, ebből annyi valósult meg hogy a Kholat tényleg bedob néhány jól ismert konteót, kezdve az UFO-k és a természetfeletti közreműködésétől egészen az ősi manysi törzsekig. Én már tényleg csak azt vártam hogy valahol belefutok egy jetibe, de szerencsére ilyesmire nem került sor. A játék vége egyébként felettébb érdekes lett, a képet mi magunk rakhatjuk össze és értelmezhetjük kedvünk szerint. Azt pedig hogy kit alakítunk a kaland során, mindenki értelmezze maga. Előre szólok: nem lesz egyszerű. Ha az általam olyannyira imádott Dear Esther okozott némi fejtörést a végét illetően, akkor itt is el fogtok majd gondolkodni a magyarázatokon, erre mérget vehettek. Mindent összevetve elmondható hogy a Kholat igencsak jó kis túlélő-horror játék lett, bátran tudom ajánlani mindenkinek - bár azoknak különösképp, akiket valaha is komolyabban érdekelt a Dyatlov-incidens. Ezekre a hideg időkre pont ideális.

Értékelés: 8/10

A bejegyzés trackback címe:

https://focker.blog.hu/api/trackback/id/tr328093354

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bioLarzen 2015.11.27. 14:11:17

Valóban az igazán rejtélyes esetek egyike, amire nem kell mindenféle hamis misztériumot és mesterkélt titokzatosságot aggatni, hogy izgalmas, rejtélyes és "szórakoztató" legyen.

Akit részletesebben is érdekel az eset, annak itt egy meglehetősen jó és részletes leírás: konteo.blogrepublik.eu/2011/11/12/a-djatlov-incidens-ujratoltve/

Itt pedig egy még részletsebb, ami a hivatalos orosz - akarom mondani, szovjet - vizsgálat eredményeit és jelentéseit tartalmazza: murders.ru/Dyatloff_group_1.html (oroszul van, de a böngésző automatikus fordítása pl. angolra teljesen jól érthető fordítást eredményez)

Ja, és még valami: elnézést, de, mivel a fordításból élek, nekem ez kicsit vesszőparipám: az orosz nevek nyugodtan átírhatók "magyarra" - sőt, igazából így helyes - tehát nyugodtan lehet a név "Gyatlov" ;)

bioLarzen 2015.11.27. 14:12:09

(Hopp, én szépen betördelem a szöveget, a blogmotor meg kiköpi egyben...)

Pásztor Miklós 2015.11.27. 14:17:35

Kérdés h <br> a html-re érzékeny-e

Mc Master 2015.11.27. 15:43:44

@bioLarzen: Sor végén nyomsz egy entert, majd teszel egy pontot.
.
Aztán írsz egy új sort.
.
Régen ez működött. Mindjárt kiderül, hogy még mindig így van-e.

Mc Master 2015.11.27. 15:44:28

@Mc Master: Hát nem. Akkor bocs. <br/><br/><br/>És breaklinenal?<br/><br/><br/>Na nézzük.

bioLarzen 2015.11.27. 16:22:00

Kösz, végül is lényegtelen, csak meglepődtem.

Csokáv 2015.11.27. 16:47:27

Kellemes játék volt. Egy bajom volt talán, hogy túl egyhangúak a helyszínek. A labor, ami más, meg a barlangrendszer. Lehetett volna jobban variálni.

2015.11.27. 17:12:46

@bioLarzen:

Örülök, hogy szóvá tetted az átírást!

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.11.27. 17:24:16

AZ IPM magazinban volt egy érdekes ciksorozat az esetről úgy fél éve. Ebben a sorozatban a szerző részletesen végigvette az egyes lehetséges magyarázatokat.

Sok furcsaság van a történetben az biztos. Már az önmagában különös volt, hogy egy tapasztalt, több úton túl lévő túrázókból álló csoport mellé egy idegen túravezetőt jelöltek ki a megfelelő szervek( Természetesen Djatlovnak és társainak be kellett jelenteniük túrázási szándékukat).
Ez a kijelölt személy egy Zolotarjov nevű, a csoport tagjainál jóval idősebb homályos múlttal rendelkező figura volt..

Az áldozatok közül sokan alig felöltözve hagyták el sátrakat , miközben rendkívül hideg éjszaka volt.

A holttestek jelentős részénél narancsos színű bőrelszínemződés volt tapasztalható. Találtak olyan halottat, akin külsérelmi nyom nem volt tapasztalható, mégis több helyen bordatörést szenvedett.

Találtak egy hottestet, amelynek agyalapi törése volt, viszont egyetlen lábnyomot sem találtak körülötte (a sajátjait sem!), és csúszásnyomot sem.

És a lehetséges magyarázatok:

- Lavina. Ennek ellentmond, hogy ez inkább hóolvadás környékén szokott bekövetkezni. Valamint a lavina elmúltával miért nem mentek vissza a táborhelyre? Miért 1 km-re próbáltak meg tüzet rakni? Ezenkívül földrengés sem volt akkortájt, amely még beindíthatta volna.

-Földönkívüliek, jeti stb. Én ezeket nem igazán tudom komolyan venni..

-Valamit láttak, amit nem kellett volna, és a szovjet belügyi szervek végeztek velük:. ezesetben viszont miért nem tüntették el a holttesteket? Egyébként is miért nem lőtték le őket egyszerűen, vagy miért nem várták meg míg megfagynak? Ez a verzió sem ad magyarázatot a furcsa és eltérő sérülésekre sem.

-Fegyverksérlet. Az urálban-bár voltak haditechnikai gyárak- nem igazán folytak kísérletek. Arra ott volt a végtelen kazah sztyeppe, vagy fönt északon Novaja zemja.Egyébként is egy kísérleti robbantásnál mindenkinek hasonló sérülése lett volna...

- Csoporton belüli konfliktus. ezesetben miért távolodtak volna el kilométeres távolságra a tábortól mindannyian?

-Az egyik legérdekesebb verzió az amerikai vonal. Hadtörténeti tény, hogy az USA eredményesen telepített felderítőket az Uralba a Skyhook program keretében. Az itt lévő haditechnikai komplexumok érdekelték őket elsősorban.
Talán egy ilyen amerikai felderítő brigáddal találkozhatott a szovjet egyetemista csoport-vesztére.
Ezen belül is két verzó van. Az egyik hogy csak szerencsétlen véletlen találkozásról volt szó, és az amerikaiak kénytlenek voltak végezni velük,nehogy fény derüljön ottlétükre.
A másik bonyolultabb verzió szerint a már említett Zolotarjov olyan KGB ügynök volt, aki a KGB tudtával a CIA-nek szállított volna hamis információkat, konkrétan hamis rádioaktív mintákat kellett volna átadnia az amerikaiaknak, és az egész túravezetői kinevezése csak fedőtevékenység volt, hogyfedésben juthasson el a helyszínre.
A jenkik viszont valahogy rájöhettek a turpisságra, és vegeztek vele, és a csoport többi tgjával is, hisz nem tudhatták, hogy ők kik. Esetleg vallathatták is őket.

gigabursch 2015.11.27. 18:25:29

Djatlov vagy ha már az orosból átveszed és nem az emrikaiból, akkor Gyatlov.

Az idióták és az amcsik szellemi képessége a Dyatlov.

Ezen felül:
Ez az n+1-edik magyar blog, ami még mindig semmi újat nem tudott hozzátenni Tiboru nem kevés kommentet meglátott konteójához.

Sólyom Tomi 2015.11.27. 18:40:01

No és amellett se menjünk el szó nélkül, hogy nem Dyatlovnak írjuk át magyarul a fickó nevét, hanem Gyatlovnak. Az Alekszejevics amúgy nem a keresztneve, hanem az apai neve, szóval ha már nem írod ki teljes a nevét, akkor Igor Gyatlov (esetleg az orosz nyelvi logikát mímelve: Igor Alekszejevics - de egészen biztosan és semmiképp sem Alekszejevics Gyatlov). Na, majd ha visszajönnek a ruszkik, megint megtanulja mindenki, mint a régi szép időkben!

Ja, és nem Dyatlov, hanem Gyatlov, ha még nem mondtam volna!

2015.11.27. 19:35:49

Szerintem, lefekvés után a zaj és fényhatásra dühös sátrazók valamelyike beinthetett a szürkéknek. A többit tudjuk...

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.11.27. 22:10:47

Kár hogy nem abban a tagoltságban jelent meg a hozzászólásom, ahogy azt elküldtem, bekezdésekkel, akkor talán el is olvasta volna valaki..

Egyébként a helyszín a helyi cseremisz vadászok nyelvén a "Hatan szaj" nevet viseli, amely holtak hegyét jelent.

Van egy mondájuk, amely ehhez a helyzhez köthető, és 9 ott letáborozó vadász haláláról szól..

Mento (törölt) 2015.11.27. 22:25:38

Aki kitalálta ezt a dizájnt az szarjon sünt. Hegesztőszemüveg kell az oldalatokhoz... ;)

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2015.11.27. 22:32:14

A poszt egy játékról szólt, nem az incidensről. A bevezető csak a helyrerakás végett kellett!

colonel Tigh 2015.11.27. 22:34:32

@gigabursch: "Ez az n+1-edik magyar blog, ami még mindig semmi újat nem tudott hozzátenni Tiboru nem kevés kommentet meglátott konteójához. "

Miért kéne neki hozzátenni? Nem zavar, hogy ez az írás nem az incidensről szól, hanem a Kholat c. játékról?

midnight coder 2015.11.28. 07:17:06

@A megvalósult amerikai ólom..: Ha én amerikai kém lennék hasonló szituban, akkor hangtompítós fegyverrel végeznék az ellenséggel, majd megpróbálnám eltüntetni a holttesteket, és nem próbálnám hosszas melóval ET-re kenni a dolgot. Márpedig elég hosszas meló kellett hozzá, ha feltételezzük, hogy a KGB sem akkor jött le a falvédőről, és nyomokat olvasni nem csak Winettou tudott.

agarik 2015.11.28. 13:49:12

Azaz 1989-ben már feloldották a titkosítást. Nincs itt semmi látnivaló.

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.11.28. 14:29:45

@midnight coder: "Ha én amerikai kém lennék hasonló szituban, akkor hangtompítós fegyverrel végeznék az ellenséggel, majd megpróbálnám eltüntetni a holttesteket"

Hát épp ez az. Ezesetben a holtteseteket megtaláló szovjet szervek rögtön tudnák, hogy amerikai kémek keze lehet a dologban, mivel a nyomok rájuk utalnak, hiszen úgy cselekedtél, ahogy az amerikai kémek szoktak.

A különös körülmények és sérülések viszont tévutakra vezethetik a nyomozó szerveket. Egyszerű dezindormáció.

Eltűneteni pedig 9 holttestet és a táborukat abban a hidegben nem egyszerű dolog. A föld fegyott, a felderítők élelmiszer készletei korlátozottak, és egyébként nagyon igénybe veszi az emberi szervezetet egy ilyen küldetés.
süti beállítások módosítása