H3llo, itT, a DedSec!
KöSzi, h0gy el0lvAsod eZt a t3szTet.
IP-cím3d aLapJán aMúgY máR rÉG l3ny0m0zTunk! (◕‿◕✿)
Számomra az első WATCH_DOGS egy kiemelkedő Ubisoft játék volt. Persze én is tisztában vagyok az olyan dolgokkal vele kapcsolatban, mint a sokat emlegetett downgrade, vagy az előzetesen promózott sajátosságok hiánya, de szerintem aki képes túltenni magát ezeken, és hagyja, hogy beszippantsa a játék, az remekül elszórakozhat vele. Én személy szerint imádtam a megsárgult levelekkel borított, őszi Chicagóban csapatni, és mellé még a sztori is tetszett - noha valóban nem volt képes a B-filmes keretek fölé nőni. De nekem átjött.
A WATCH_DOGS viszont nem aratott osztatlan sikert, amit elsősorban a GTA V hatalmas népszerűségének, és a saját maga korlátainak köszönhetett. Szembeállítva a Rockstar Games újkori klasszikusával, bizony az Ubisoft játéka jócskán elmarad a versenyben. Hiába imádtam a sötét, borongós, esős és koránt sem szívderítő hangulatát, a játékosok többségének mindezt nem vette be a gyomra. Aiden Pearce bosszúhadjárata bukott a kasszáknál, és egyáltalán nem volt biztos, hogy érkezik folytatás. De az Ubisoft nem engedte el a lehetőséget, és két évvel később már be is futott a WATCH_DOGS 2
Ami elsőre rögvest szembetűnik, az a megváltozott hangvétel. Sokkal könnyedebb, sokkal inkább mainstream, mint elődje, így pedig jobban hajaz a GTA V-re, avagy a Saints Row játékokra. Nincs már esős Chicago, helyette a napfényben fürdő San Francisco lesz a játszóterünk. A komor Aiden helyett főszereplőnek megkapjuk a fiatal hekker Marcus-t, aki kevésbé árnyalt karakter, mint Aiden volt, de éppen fiatalsága miatt a többség jobban tud vele azonosulni. A WATCH_DOGS 2 nagyon mai, nagyon modern szeretne lenni: lépten-nyomon belefutunk olyan dolgokba, amik az elmúlt éveket jellemezték. Van itt drón, elektromos autó, a Facebook-nak beillő Invite, spéci okostelefonok, rengeteg applikáció, 3D-nyomtatással készült cuccok, a Google-t kiparodizáló Nudle, de még a szcientológia is kap egy fricskát a New Dawn nevezetű szervezettel. Itt már sokkal részletesebben öltöztethetjük karakterünket a ruhaboltokban (már nem csak komplett szettek vannak) és még a ruházatok is mind-mind reflektálnak a mai divatra. Ebből a szempontból a játék ráver a GTA V-re.
Nagyon hipszter a WATCH_DOGS 2, tele van zsúfolva rengeteg, a valóságban is létező látnivalóval, ahol kedvünkre fotózkodhatunk (a selfie persze lételem ebben a világban) és ha épp egy nevezetes helyen tesszük mindezt, akkor a képpel még követőket is szerezhetünk (újabb fricska, ezúttal az Instagramnak). De a követők száma fokozatosan gyűlik a küldetések után is, míg szépen lassan eljutunk a mindent átszövő Blume céghez. Persze nem egyedül űzzük az ipart, hanem a DedSec hekker-csoport tagjaként. Itt felfedezni véltem némi Mr. Robot áthallást, kiegészítve a közösségi-hálóval. Küldetéseink során megint előtérbe kerül a hekkelés, amit ügyesen egészítettek ki a fejlesztők. Sokkal jobban ki tudjuk használni a környezet adta tulajdonságokat, főleg ha felfejlesztjük Marcus hekkelési képességeit. Például simán ki tudunk pucolni egy komplett ellenséges helyet pusztán annyival, hogy egy-egy tagra körözést adunk ki (másodpercek alatt ott terem a rendőrség), vagy ami még jobb: ráhívunk pár sicario-t. Ezek a mexikói bérgyilkosok aztán pillanatok alatt okoznak véres tűzharcot, ha pedig a rendőrség is kiszáll a helyszínre, akkor igazából nincs is más dolgunk, mint fedezékbe húzódva végignézni, amint kiírtják egymást. Nem vicc, párszor magam is megcsináltam, hogy egyébként jól őrzött helyszíneket ezzel a módszerrel ürítettem ki csutkára, a végén pedig bármiféle zavaró tényező nélkül végezhettem a dolgomat tovább.
Van itt minden, ami egy modern sandbox játékba kell: mellékküldetések, versenyek, minijátékok, tennivalók tárháza, rengeteg ellopható kocsi, és ha úgy tartja kedvünk, bemehetünk bárokba vagy kávézókba iszogatni kicsit. Én remekül elvoltam azzal is, hogy figyeltem a random járókelőket és egészen életszerű jelenetekbe futottam bele. A legviccesebb talán a lófej-maszkban gitározó utcazenész volt, de jót nevettem azon is, mikor két, járni alig bíró részeg összetalálkozott az utcán és egymás karjaiba borultak. De vicces volt az a jelenetsor is, mikor egy fánknak öltözött emberre hívtam a yardot, a közelben lévő emberek pedig odagyűltek és elkezdték a mobiljaikkal videózni az eseményt. Jópofa, hogy kutyákat is lehet simogatni, illetve újfent lehívhatunk adatokat és beszélgetéseket mindenkiről, ezáltal igen érdekes dolgokat tudhatunk meg San Francisco lakóiról. A grafika egyébként összességében szép, a naplemente például rendkívül gyönyörű, a víz szintén, az eső viszont negyedannyira sincs jól kidolgozva, mint az előző részben, arról nem is beszélve, hogy egy "vihar" csak 2-3 percig tart. A város él, az emberek jönnek-mennek, társalognak, telefonálnak, élik a saját életüket, legtöbbször tényleg nagyon random és valóságosnak ható dolgokat leművelve, ami sokat ad hozzá az átéléshez. A változatosságra tehát nem lehet panasz.
A zene számomra fontos pont egy sandbox játéknál, szerencsére a WATCH_DOGS 2 esetében nem kellett csalódnom. Bár jobbára csak két rádióadót hallgattam szinte végig (elektronikus / pop), azért bőven találtam nekem tetsző dalokat. Duran Duran, Crystal Castles, DeadMau5, Major Lazer, Giorgio Moroder és Dizzee Rascal színesítik a palettát, de igen kövér mosoly húzódott az arcomra, amikor az egyik főküldetés alatt (lépegető robottal kell törtni-zúzni) felcsendült a The Prodigy - The Day Is My Enemy című száma. Érdekesség, hogy a rádióban hallható dalokon túl a különböző boltokban is egyedi zenék szólnak. Van amúgy egy zenefelismerő app a telefonunkon (helló, Shazam!) amivel a már megszerzett zenéket bármikor hallgathatjuk, akár küldetések közben is. A sztori nem nőtte ki a B-filmes mivoltát, de legalább sokkal "trendibb" lett azáltal, hogy egy csapat fiatal a főszereplő, akiknek minden harmadik mondata valamiféle popkultúrális utalás, minden második pedig poénkodás.
Az irányítás a megszokott, minimálisan persze fejlesztették, de szerencsére még mindig kényelmes. Jóval több lett viszont a parkour elem, ez gondolom az Assassin's Creed játékok jótékony hatásának tudható be. Lövöldözhetünk ha úgy tartja kedvünk, de én egy kezemen meg tudnám számolni, hogy mikor nyúltam lőfegyver után a játékban, és az a pár alkalom is csak a multiplayer miatt volt. Mert bizony van megint multiplayer, továbbfejlesztve, immár nem annyira tolakodó módon, mint az előzőben. Nem vagyok valami nagy multis arc, de itt jól elszórakoztam, főleg a Vadászat tetszett, mikor a menekülő hekkert vagy hekkereket kell lekapcsolnunk úgy, hogy a rendőrség is bezavar az akcióba. Ennek fordítottja, mikor mi vagyunk az üldözött vad, és minket próbálnak lekapcsolni más játékosok. De klassz volt még a két fős co-op is, amiben random bedob a program egy másik játékos mellé, és kettesben kell véghezvinnetek egy missziót. Mondjuk ez erősen partnerfüggő, mert engem először egy kb. 7-8 éves forma gyerekkel rakott össze a gép, akinek ráadásul be volt kapcsolva a mikrofonja és végig azt kellett hallgatnom, hogy az öccsével / kis barátjával együtt gügyögnek, énekelnek, nevetgélnek. Bár a pontot az tette fel az i-re, hogy normálisan játszani egyik sem tudott, az első lopakodós, beszivárgós küldetést rendre elkúrták nekem azzal, hogy beszaladtak nagyközépre és szarrá lövették magukat. Pár perc múlva le is léptem tőlük, és kerestem másik játékost. Az mindenképp dícsérendő, hogy a co-op játékosok többsége normális. Egy taggal két és fél órát nyomtuk így a játékot, küldetésről-küldetésre haladva, vagy csak random száguldozva a városban. Nekem, aki a multiplayer-t alapból kerülöm, ez hatalmas élmény volt.
A WATCH_DOGS 2 igazából csak jó irányba fejlődött. Már nem akar teljesen egyedi és a sandbox játékokat megreformáló cucc lenni, helyette büszkén vállalja, hogy egy GTA-klón - de annak viszont tökéletes. Rengeteg időt bele lehet ölni, csak a játéktér hetekre képes lekötni az embert, és akkor a multiplayer részéről nem is szólva. Jópofák az újítások, az új hekker-képességek, a környezet, a hangulat, a gördülékeny játékmenet, amit csak megkoronáznak a zenék, a tényleg szép grafika, meg a városban elrejtett megannyi érdekesség. Nagyon sok teszt közepesre, vagy annál kicsivel jobbra értékelte csak a játékot, de ahogy ezeket a teszteket ismerjük, az íróik lehet, hogy csak néhány órát öltek a programba. Ez hiba, hiszen a WATCH_DOGS 2 is akkor kezdi belopni magát az ember szívébe, ha már beletett hosszú napokat és azt hiszi, hogy kiismerte az egészet. Na, ilyenkor botlunk bele az olyan meglepő dolgokba, mint a főtér közepén táncoló kawai girl, a részeg turisták, magát az Ubisoftot kiparodizáló Ubi-Stolen misszió, az alábbi videóban látható, magát bokornak álcázó ember, vagy épp maga Aiden Pearce, aki cameózik egy emlékezeteset az egyik mellékküldetésben.
Nem tudom mit tervez a következő WATCH_DOGS játékra az Ubisoft, de biztos nagyon klassz lesz az is. Kíváncsi leszek, miféle helyszínt választanak majd Chicago és San Francisco után. Los Angeles gondolom a GTA V miatt kilőve (ugyanazt lemodellezni pofátlanság is lenne), de ha maradunk Amerikában, akkor bőven szóba jöhet mondjuk New York, de speciel Kanada sem lenne rossz. A hírek azonban arról szólnak, hogy hátrahagyjuk Amerikát, amit megerősíteni látszik az egyik nagyobb javítással érkezett, a játék végére bekerült telefonbeszélgetés is, mely így szól:
Man 1: How much of this is hyperbole? Has it really gone global?
Man 2: There are new DedSec cells popping up everywhere. The Middle East, South America, Europe. And not just them. We can’t even keep up with all the new hacktivist groups.
Man 1: Alright. Make the call.
Man 2: You Sure?
Man 1: Do it.
A beszélgetés neve “51.462014, -0.112504,”, ami azért érdekes, mert ezek egyben koordináták is. A hely pedig amire mutatnak, nem más, mint London egyik kerülete. Könnyen elképzelhető tehát, hogy a WATCH_DOGS 3 Angliában, azon belül is Londonban fog játszódni, ami számomra azt jelenti, hogy instant előrendelés lesz az első napon, és hogy végre kapunk a The Getaway után egy újabb Londonban játszódó GTA-klónt.
Addig viszont mindenkinek ajánlom jelen teszt tárgyát, hiszen remek kikapcsolódás a nyárra.