Kritikák, ajánlók, tesztek és gondolatébresztők tárháza

Focker Blog

A Sherlock 1. évadáról

2013. december 14. - -Britpopper-

''Maga a hallgatás mestere, Watson, ezért olyan izgalmas magával beszélgetni.''

Nem is oly rég elkezdtem a BBC saját gyártású, 2010-ben útjára indított Sherlock című sorozatát. Gondolom Sherlock Holmes alakját mindegyikőtök ismeri már, ha más nem, hát valamely tévéfilm-változatból biztosan. Én nem sok Sir Arthur Conan Doyle -féle Sherlock-kötetet olvastam, jó ha fél tucat megfordult a kezem ügyében. Ám azon kívül hogy a Sátán kutyája (angolul The Hound of Baskerville) mind a mai napig az egyik kedvencem, anno a filmváltozatokat is igyekeztem sorra venni. Aztán jött a Guy Ritchie -féle új Sherlock Holmes amelyben a címszereplőt Robert Downey Jr. alakította (meglehetősen parádésan), hű társát, Dr. Watson-t pedig a mindig zseniális Zsidó Törvény...akarom mondani: Jude Law. Szerintem a 2009-es első Sherlock Holmes és a 2012-es Árnyjáték is mind-mind meglehetősen korrekt filmek lettek, én személy szerint legalábbis oda meg vissza voltam mindkettőért. Felkaptam a fejem akkor is mikor eljutott hazánkba a BBC-s Sherlock hiszen eleve nagyon meglepett a koncepciója miszerint az egész széria a jelen korban játszódik. Ez a ''modernizálás'' egyébként is nagyon trendi lett manapság a sorozatok esetében. Elég ha idén csak a Hannibal (kritikám ITT) avagy a Bates Motel (erről meg ITT) újragondolásait nézzük de említhetném még akár a Sleepy Hollow című horror szériát is amit viszont szerintem már csak jövőre fogok elkezdeni végignézni. Szóval akkor Sherlock, méghozzá BBC-s Sherlock. A főszerepet Benedict Cumberbatch kapta akit én a 2011-es Suszter, szabó, baka, kém című zseniális krimiből ismertem meg de játszott többek közt az A hobbit: Váratlan Utazás és a Star Trek: Sötétségben sikerfilmekben is. Újabban az A hobbit: Smaug Pusztasága című fantasyban vállalt szerepet bár amire én igazán kíváncsi vagyok tőle az a Steve McQueen (Éhség, Shame – A szégyentelen) által rendezett 12 Years a Slave amelyben egy rabszolgatartót alakít. A sorozatban tehát ő Sherlock Holmes, az éles eszű, és éles szemű, kissé szociopata nyomozó aki meglehetősen bogaras de persze a jó értelemben. Hű társa, azaz Dr. Watson szerepét Martin Freeman kapta aki az Igazából szerelem, a Haláli hullák hajnala és például a Vaskabátok után tavaly az A hobbit: Váratlan Utazás apropóján megkapta Zsákos Bilbó szerepét szóval úgy is mondhatnám hogy ő maga ''a hobbit''. Láthatjátok is jelenleg a mozikban az éppen befutó Smaug Pusztaságában. Persze mind Benedict Cumberbatch, mind Martin Freeman számára hatalmas lökést jelentett a jelen tárgyalt Sherlock című sorozat amely rengeteget lendített karrierjükön.

Sherlock-BBC.jpg

Az 1. évad mindössze 3 részből áll de ezek egyenként 90 percesek. Az indulásnál a készítők még nem voltak biztosak benne hogy mennyire lesz népszerű az új Sherlock ezért nem mertek több részt leforgatni. Azonban már az 1. rész is hatalmas népszerűségre tett szert (a pilot egyébként 60 perces volt és sosem adták le), magáról a teljes 1. évadról már nem is beszélve! A váz egy alap krimi stílusban tálalt, nyomozgatós történetvezetés amely Sir Arthur Conan Doyle munkásságából táplálkozik és éppen ezért az írók előszeretettel ''modernizálták'' a régi klasszikus Sherlock Holmes novellákat. Viszont ez egyáltalán nem sült el rosszul! Sherlock itt már mobilt és laptopot használ viszont ez mit sem von le a széria értékéből, nem lesz önmaga paródiája, sőt, épphogy jóval közelibbé is teszi eme lángelme nyomozó és szkeptikusabb barátja ügyeit! Holmes abszolút magával ragadó figura, nem az a karót nyelt karakter aki a régebbi televíziós epizódokban volt. Dohányos, de pipa helyett nikotintapaszokkal él és néha hegedül is. Dr. Watson pedig egy Afganisztánban szolgált katonaorvos aki hamar összebarátkozik a kivételes képességeiről elhíresült nyomozóval és együttes erővel oldják meg a rejtélyeket. Az 1. rész a Rózsaszín tanulmány címet kapta amely eredetileg az A bíborvörös dolgozószoba irományon alapszik. Nekem ez a rész kifejezetten nagyon tetszett. Azon kívül hogy megismerteti a nézőket a szereplőkkel és a sorozat stílusával, még egy kellőképp ötletes sorozatgyilkosos ügyet is bedob ami végig leköti a nézőt. A 2. rész az A vak bankár amely viszont nekem már annyira nem tetszett. Talán az eredeti mű sem túl izgalmas (nem tudom, nem olvastam...) de ez a rész számomra egyáltalán nem volt nagy szám, arról nem is beszélve hogy ebben már kicsit nagyobb szerepet kap Sherlock ősellensége, Jim Moriarty, akinek megnyilvánulását a magyar szinkron nagyon szépen haza is vágja. Ugyanis az epizód végén Moriarty üzenetet küld laptopon amelyet nem feliratoztak, hanem a szinkronszínész felolvassa (pedig a felirat sokkal helyénvalóbb lett volna ez esetben). Igen ám, csakhogy az évadzáró 3. részben – melynek címe az A nagy játszma – ténylegesen megjelenik már Moriarty hús-vér alakban is és bár elsőre nagyon ügyel rá ő maga is hogy Sherlock ne gyanakodjon rá, a már korábban halott magyar szinkron sajnos elárulja kilétét. Így az epizód végi csavar hogy ki is Moriarty, sem üt igazán akkorát amekkorát kellene neki. Persze aki angolul és magyar felirattal nézi a sorozatot az nyugodtan suhanjon át eme kis baki felett. Összességében mindhárom epizód abszolút korrekt munka, a színészek remekelnek, az ügyek pedig változatosak és még az angol humor is meg-megvillan néhány esetben. Az évadzárás meglehetősen izgalmas és pofátlan módon el van vágva, kész szerencse hogy mire ezeket a sorokat írom már javában elérhető a 2. évad is (ami szintén három részes) és hamarosan befut a 3. évad is.

A kavarodások elkerülése végett én a magam részéről a 2. évadról fogok még írni idén mindenképp de akinek esetleg felkeltette az érdeklődését az ajánlóm, vagy hallott már ismerőstől/baráttól a Sherlock-ról, az véleményem szerint egy percig se habozzon tovább és azonnal vesse bele magát a Baker Street 221B szám alatt lakó különc ''oknyomozó detektív'' nem mindennapi kalandjaiba! Az 1. évadról úgy összességében a véleményem:

Értékelés: 10/8

Azért nem kapott magasabb pontszámot mert mint említettem, nekem a 2. rész annyira nem jött be de úgy hallottam hogy a 2. évad még az elsőnél is sokkal jobb és megnéztem a Wikipedia-n, benne van a Sátán kutyája úgyhogy én már előre le merem fogadni hogy nálam az a rész abszolút betalál majd. Élménybeszámoló/ajánló tehát hamarosan, addig pedig kezdjetek bele Ti is a sorozatba nyugodtan! ;)

A bejegyzés trackback címe:

https://focker.blog.hu/api/trackback/id/tr65690576

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása