Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Kritikák, ajánlók, tesztek és gondolatébresztők tárháza

Focker Blog

Outlast 2 (2017)

Isten haragja

2018. április 26. - -Britpopper-

thumb-1920-703818.jpg

FIGYELEM! MASSZÍV SPOILEREK!

Az Outlast méltán vált az egyik legfélelmetesebb horrorjátékká az elmúlt évekből. Igazából minden benne volt, ami a sikerhez kellett: egy hátborzongató helyszín (elmegyógyintézet), kószáló elmebetegek, found footage stílus és persze az Amnesia óta elterjedt speciális játékmenet, mely a menekülésre és a bujkálásra épül. Mindezt nyakon öntötte még akkora adag vérrel és brutalitással, hogy alig jutott egy talpalatnyi hely benne, amit nem borított kiontott belsőség. A vallási témát viszont nem tolták túl, helyette az őrület aspektusai és a vége felé a természetfeletti behozása vitt színt a folyamatos nyomasztásba. A Whistleblower DLC dettó hozta ugyanezt, majd pár év csend után megjelent az első teaser az Outlast 2-ről.

A folytatás mondjuk borítékolható volt, csak épp az volt a nagy kérdés, hogy hová helyezik a cselekményt. A Mount Massive elmegyógyintézetet újra elővenni igen nagy lustaság lett volna - más kérdés, hogy a helyszínt a Whistleblowerrel kimaxolták -, szóval magam is eléggé kíváncsian vártam, hogy vajon merre halad tovább a Red Barrels fejlesztőcsapata. Az Outlast 2 Észak-Arizonában játszódik, főhőse pedig Blake Langermann, aki szintén egy oknyomozó újságíró és feleségével (Lynn) egy terhes nő meggyilkolásának ügyében nyomoznának, amikor helikopterük lezuhan. Blake arra eszmél, hogy Lynn köddé vált, a pilóta elevenen elégetett teste pedig nem messze füstöl a baleset (?) helyszínétől. Feladatunk, hogy megtaláljuk és kiszabadítsuk feleségünket, közben pedig túléljünk a koránt sem barátságos tájon, ahol egy Knoth nevezetű önjelölt próféta munkálkodik, aki megerőszakolta a kis városka összes nőjét, és aki teherbe esett, azt kivégeztette, meggyanúsítván azzal, hogy az Antikrisztust hordja a szíve alatt. Csodálatos helyre kerültünk! - gondolhatná a játékos, de ezzel még nincs vége. Akad még egy másik szekta is, az Eretnekek, kinek vezére Val és pszichológiai eset.

outlast_2_20180410204452.jpg

A kezdés találó, ügyesen vezeti fel a kiszolgáltottságot

Spécibb kézi kameránk immár nem csak éjjellátóként szolgál, hanem van benne mikrofon is, amivel hallhatjuk, merre járnak a tébolyultak mondjuk a falon túl. Újfent elbújhatunk szekrényekben és ágyak alatt, de már bemászhatunk hordókba, sőt, bereteszelhetjük magunk után az ajtókat, ami igen hasznosnak bizonyul néha. Elemek mellett kötszereket és jegyzeteket is gyűjtögethetünk, néha pedig a játék ugyanúgy rákényszerít a menekülésre, ahogy az előző rész tette annak idején. A hangulatra igazából nem lehet panasz, kellően nyomasztó és félelmetes, rátelepszik az emberre és simán hozza azt, hogy helyenként a frász jön ránk egy-egy szakaszon. Érdekes viszont, hogy mennyire bevállalós az Outlast 2. Itt is könyékig gázolunk a vérben, de Blake olyan szintű megpróbáltatásokon és tortúrákon megy keresztül (például: keresztre feszítés), hogy azt nézni is fájdalmas.

outlast_2_20180411182033.jpg

outlast_2_20180411182119.jpg

outlast_2_20180411190200_1.jpg

outlast_2_20180411190130_1.jpg

outlast_2_20180417175129.jpg

A helyszínek kellően rémisztőre sikeredtek

A történet során mindkét szektával meggyűlik a bajunk, de Val szolgálói egyértelműen jóval betegebbek és lelkileg torzultabbak, mint Knoth mániákusai. Ahogy haladunk előre, találkozhatunk egy segítőtárssal is (Ethan), akit azonban nem sokkal később kivégez Knoth személyes hóhérja, Marta. Ez a nő egyébként kiborítóan félelmetes, mindenhová egy hatalmas csákánnyal mászkál és ha ránk talál, egyetlen ütés és halottak vagyunk. Nem mellesleg ő is teljesen zakkant, magában beszél különféle imákat és zsoltárokat dúdol. A környéken tehát jól láthatóan kb. mindenkinek elment az esze valamiért, Blake azonban csak a végjáték előtt jön rá, hogy a háttérben ugyanaz a Murkoff Corporation áll, akik már az előző részben is felelősek voltak a történtekért (Wallrider például), itt pedig épp elmekontrollal kísérleteztek a közeli hegy belsejében. Mindez viszont Blake-re is kihat, ő rendre újraéli egy gyerekkori traumáját, mikor a katolikus iskolában késő estig egyedül maradt Jessicával és kifelé menet nyakon csípte őket az egyik tanár, aki aztán utasította Blake-et, hogy távozzon, mielőtt bajba keveredik. Valahol már az elején is sejthető, de később konkrétabbá válik, hogy a tanár szexuálisan molesztálta Jessicát, aki emiatt öngyilkosságot követett el. Blake-et ezekben a visszaemlékezésekben egy ocsmány, eltorzult lény üldözi, aki valójában nem más, mint maga a tanár. A játék vége felé van egy rész, amikor a bányákban kutatjuk Lynn-t és Blake megjegyzi magának, hogy "Meg kell találnom Jessicát...Lynn...a neve Lynn", ami egyértelmű jele, hogy az elmekontroll kísérletek (hatalmas villanások az égen) Blake tudatát is megfertőzték. Mindenképp ki kell még emelni a játék végét, mikor Lynn megszüli a gyereket, de utolsó szavaival azt mondja: "Nincs ott semmi" és végül meghal.

outlast_2_20180412180630_1.jpg

Talán nem kéne közelebb menni hozzá!

Elsőre talán mindenki arra gondol, hogy a Túlvilágra érti ezt, hogy nincs ott semmi. De valójában a gyerekre érti. Ha jobban szemügyre vesszük ugyanis, akkor láthatjuk, hogy mikor Blake a kezei közt tartja a csecsemőt, annak nincs árnyéka, ergo valójában tényleg nincs ott semmi. Ugyan Knoth is beszél róla, mielőtt elvágja a saját torkát, de ezt betudhatjuk annak, hogy Knoth és Blake elméje egyaránt téveszméket gyárt, nem zárhatjuk ki egyértelműen, hogy nem képzelhetik oda ugyanazt mindketten. Végül Blake kilép a templomból és némi séta után kiderül, hogy Knoth követői mind tömeges öngyilkosságot követtek el. Amint lépdelünk a holttestek közt, Mozart "Ave verum corpus"-a szól, majd jön egy nagy, mindent elsöprő villanás - talán maga az Apokalipszis? - és vége a játéknak. Az Outlast 2 rátett pár lapáttal az előző részre. Mind témájában, mind kidolgozottságában értve. A grafika pazar, az audio oldal hátborzongatóan profi (fülessel játszva sokszoros az élmény), a kezelés igazából apróbb változtatásokon kívül ugyanaz, mint az elődben (gombkiosztás is stimmel), a történet viszont tényleg annyira merész és már-már sokkoló (lásd: a múltbéli események), hogy emiatt teljesen jogos a 18+-os korhatárbesorolás, és akkor még arról nem is beszéltem, hogy milyen mélységekig elemzi a játék a vallásfanatizmust, illetve, hogy a végén a tömeges öngyilkosság elég egyértelmű utalás Jonestown-ra, ahol 1978. november 18-án közel 1000 ember követett el öngyilkosságot egy őrült szektavezér hatására.

outlast_2_20180417210518.jpg

Az Apokalipszis küszöbén

Összességében az Outlast 2 egy igazán korrekt folytatás lett. Többet vállalt, mint az elődje, de korrekt szinten hozta mindezt. A Red Barrels be mert vállalni olyan dolgokat, amiket más fejlesztők élből nem mertek volna, és emiatt az Outlast 2 túlnőtt az egyszeri ijesztgetős játék szintjén. Nagyon kíváncsi leszek, hogy a folytatásra mit találnak ki.

Értékelés: 87%

 

A bejegyzés trackback címe:

https://focker.blog.hu/api/trackback/id/tr3213871450

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása