A PlayStation 4 fejlődése rohamléptekben húzott el mellettünk az utóbbi másfél-két évben, ma már aki a konzol beszerzésén gondolkodik, jó eséllyel a Pro változat mellett fogja letenni voksát, noha a 4k felbontású tévék csak jövőre, de inkább rá egy évre terjednek majd el világszerte. Jómagam nagyjából fél éve határoztam el, hogy majd ha a helyzet úgy hozza, akkor beruházok egy PlayStation VR készülékre, természetesen kamerával együtt. A karácsonyi időszak pedig épp aktuális arra, hogy az ember abszolválja ilyen irányú terveit, úgyhogy a napokban már ott figyelt az asztalomon a PSVR. Ha esetleg Ti is tervezitek a megvételét a fa alá, vagy csak úgy a közeljövőben, akkor ez a cikk hasznos lehet számotokra.
A Resident Evil VII a PSVR legbrutálisabb horror élményét kínálja
Maga a sisak meglepően könnyű, pedig a hivatalos infók szerint 610 grammot nyom, ergo a súlyelosztást tökéletesen oldották meg. Nem húzza le a fejet, kényelmes, a kihúzható pánttal pedig egyszerűen vehetjük fel. Kifejezetten jól néz ki belül is, a gumi borítás megakadályozza, hogy a külvilág beszűrődjön a sisakon belülre. Sokakat érdekelhet, hogy szemüvegre felvenni milyen érzés, egyáltalán lehet-e szemüvegre húzni a VR-t. Jelentem: lehet. Saját tapasztalat, kipróbáltam és bár tény, hogy kontaktlencsével kényelmesebb a viselése - hiszen akkor nincs keret, ami nyomja az arcot -, maximálisan élvezhető a VR-élmény szemüvegeseknek is. Én ugyan nem tapasztaltam, de kedves barátom akivel tesztelgettük a cuccot, többször is panaszkodott, hogy bepárásodott neki a lencse belül - ezt egyébként sok helyütt olvasni. Sajnos erre megoldás jelenleg nincs, állítólag a továbbfejlesztett VR készülékeknél már be lesz építve egy mini ventilátor közvetlen a lencsék mellé, így megelőzve a párásodást. De jelenleg ez a probléma igen sok felhasználónál fennáll, bár koránt sem annyira vészes, hogy emiatt el kéne adni az egész szettet. Rendszeresen belefutok még olyan beszámolókba, hogy sokan hányingerre, szédülésre, fejfájásra panaszkodnak a VR használata közben.
Ez teljes mértékben egyén-, illetve játékfüggő. Én az eddig kipróbált játékok közül egyetlen egynél éreztem ilyesmit, ami pedig nem volt más, mint a VR Worlds "Scavenger's Odyssey" űrhajós-ugrálós-lövöldözős része, az összes többinél azt éreztem, hogy akár órákig tudnék ülni a tévé előtt, fejemen a sisakkal és nem lennék rosszul egy kicsit sem. De persze megszokás kérdése is, lehet hogy aki eleinte úgy érzi, hogy forog vele a világ néhány perc aktív játékhasználat után, az két-három próbálkozással később már bármiféle probléma nélkül ül majd le elé. Ám emiatt mindenképp javaslok egy előzetes kipróbálást, akár havernál, akár áruházban, tulajdonképpen bárhol, a lényeg, hogy teszteljétek magatokon, mennyire bírjátok a sisakon belüli látványt, a magasság-, illetve mélység-érzetet, és a többit. Azt nem mondom, hogy garantáltan mindenki be fog szédülni az első alkalommal, de az 100%, hogy szokni kell.
Az OLED képernyő sajnos csak 960x1080p felbontást és 100 fokos látószöget ad, ami tulajdonképpen azt jelenti, hogy az 1080p felbontást szemenként megfelezi. A VR Worlds-nél ez nem észrevehető, azonban egy Resident Evil VII bizony már szörnyen pixeles tud lenni néhol. Oké, ez nyilván csak a közelről szemlélődéskor tűnik fel, de aki hozzászokott a 4k és HDR látványhoz, annak igen zavaró lehet. Engem speciel nem érdekelt, hiszen maga a játék így is ezerszer nagyobb élményt nyújt, mint VR nélkül (pedig már akkor is IMÁDTAM) és tulajdonképpen ez minden VR-támogatást kapott játékról elmondható, azaz hogy külső szemlélőként a tévé képernyőjén látva lehet, hogy baromi unalmasnak találjuk például a VR Worlds high-tech labda fejelgetős minijátékát, azonban a sisakkal a fejünkön, éppen átélve az egészet hatalmas élmény.
És ha már szóba került a VR Worlds, ezt a lemezt mindenkinek ajánlom, aki beruház a VR-ra, mert egy remek minijáték gyűjtemény, egyúttal nagyon élvezetes módon mutatja be, hogy mire is képes az eszköz, az "Into The Deep" ketrecben merüléses cápatámadása pedig akkora élmény volt, hogy elkezdtem a család minden tagjának megmutogatni, akik felváltva sikongatva rohantak ki a szobából, amikor megjelent a vérszomjas cápa. De például a "The London Heist" már támogatja a Move kontrollereket, amik manapság, a frissen kiadott VR-játékoknál kezdenek nem elég hogy alap, de feltétlenül szükséges tartozéknak számítani. Megijedni nem kell, a legtöbb esetben elég a DualShock4 kontroller is, csak a Move sokkal többet ad hozzá az élményhez a mozgásérzékelése miatt. Viszont amíg a PlayStation 3 érából hátramaradt Move tökéletesen használható, mivel kompatibilis, addig kamerából már újat kell vennünk. Ha ez megvan, akkor érdemes a kamerát szemmagasság alá helyezni, sőt, akár közvetlen a tévé alá is tehetjük.
Igen sok kábel jár az eszközhöz, melyeket a rajtuk lévő számozás miatt ugyan könnyedén helyükre tudunk illeszteni, azonban így is durva látvány fog kialakulni az összeszerelésnél. Ez mondjuk nem annyira zavaró, ha ügyesen vezetjük el őket, akkor áthidalható, hogy a nadrágjáért bejövő barátnőnk átessen a lábába gabalyodó kábelrengetegben, viszont sokkal nagyobb baj, hogy a VR lefoglal egy USB-portot a PS4 elejéről, ami esztétikailag is hülyén fest, illetve így a két Move kontrollert sem tudjuk együtt tölteni. VR-játékok szempontjából a felhozatal már most is impozáns, és napról-napra csak bővül. Egyértelműen ez most a Sony aranytojást tojó tyúkja, kb. minden bokorban nő egy-egy játék hozzá, mondjuk a minőség az már más tészta. Akadnak baromi jók, ugyanakkor szörnyen bénák is. Nagyon nagyot mennek a horrorjátékok, teljesen érthető okból: sokkal, de sokkal félelmetesebb ha a VR-ral a fejünkön éljük át a parás hangulatot és a jumpscare parádét, kvázi a játékon belül.
Nem nyugtat meg a kislámpánk fénye, vagy az ágy szélén heverésző macskánk társasága, ha benne vagyunk egy VR horrorjátékban, akkor ott bizony maximális szinten pörög a para-faktor. A legjobb példa erre egyértelműen a Resident Evil VII, de nagyon sok egyéb ijesztő alkotással (Affected - The Manor, A Chair in a Room, The Exorcist Legion, stb.) is találkozhatunk a címeket böngészve, a legtöbb pedig nagyon baráti áron kapható. Fontos megjegyezni, hogy vannak úgynevezett "experience" programok, amik inkább csak az élményre koncentrálnak. Ilyen a már említett VR Worlds-ös "Into The Deep" (mikor egy cápatámadást borzongunk végig interakció nélkül), de a nemrég 1500 Ft-ért beszerzett Apollo11 VR például felkínálta, hogy ha akarjuk mi magunk irányíthatjuk a holdraszállást - nekem ennek a vége az lett, hogy fejjel lefelé akartam landolni -, vagy csak hátradőlve átélni az egészet. Keresztanyámnak a legjobban az tetszett, mikor csak a tengerparton üldögélve hallgathatott kellemes zenéket (ez az Anywhere VR, ami ráadásul ingyenes is), de ha csak szemlélődni szeretnénk, akkor elbarangolhatunk Csernobilba (Chernobyl VR Project), megszemlélhetjük a Titanic-ot (Titanic VR), de akár a Mount Everest csúcsára is feljuthatunk az EVEREST VR által, a kínálat pedig szépen gyarapodik.
Nagyon tetszett még a Star Wars Battlefront: Rogue One X-wing VR-küldetése, amiben egy X-szárnyú pilótafülkéjébe pattanva élhetünk át egy annyira adrenalindús űrcsatát, hogy a szemgolyóm kiesett a helyéről. Alapvetően persze az összes VR-játék szórakoztató, és tényleg sokkal nagyobb élményt adnak a sisakkal a fejünkön játszva, azonban én előzetesen egy kipróbálást mindenkinek erősen javasolnék. Hiszen azért nem mindegy, hogy kidobtok-e az ablakon a Move kontrollerekkel és az új kamerával együtt majd' 100 000 Ft-ot (az új V2-es VR-nál már felette), mert mondjuk az első 10 perc után hányinger fog el bármelyik komolyabb játéktól - ez sajnos benne van a pakliban. De még mindezzel együtt is azt tudom javasolni, hogy ha terveztétek a PSVR beszerzését az ünnepi időszakban, akkor igen, mindenképp megéri beruházni rá.
Teljesen új élményt ad, és tulajdonképpen ez a technológia még csak most kezd igazán kiforrni. Küszöbön a jövő és a PlayStation 5 érkezése, ami viszont már várhatóan csak hardveres, illetve dizájnbeli fronton mutat majd előrelépést, a Sony viszont gyaníthatóan még inkább ráfekszik majd a VR-játékok piacára, hiszen jelenleg ez vetíti előre a legjobban a jövőt. Ugye a Move kontrollerek mellett most már kapható a speciális Aim kontroller is, ami a Farpointhoz hasonló FPS játékokban sokszorosára emeli az élményt, de ilyen külső perifériák biztosan fognak még érkezni a közeljövőben a Sony eszközéhez (zárójelben jegyezném meg, hogy sokan a VR jövőjét a szexjátékokban látják, persze ez nyilván nem a Sony-nál fog manifesztálódni, azonban kereslet-kínálat alapon hatása van az iparra). Meglátjuk tehát, hogy hová fut ki a PSVR, mindenesetre érdemes lesz figyelemmel követni.