Kritikák, ajánlók, tesztek és gondolatébresztők tárháza

Focker Blog

Érkezik az Ideglelés folytatása!

Újabb rémület az erdőben

2016. július 25. - -Britpopper-

fin03_thewoods_tsr3_vf.jpg

Mikor vasárnap reggel elkezdtem sorra nézegetni az idei Comic Con-os trailereket, egyből megakadt a szemem az egyiken. Kitaláljátok melyik volt az? Naná, hogy a Blair Witch, amely eredetileg The Woods címmel futott, de az utolsó pillanatban lerántották róla a leplet, és kiderült, hogy az 1999-es első The Blair Witch Project hivatalos folytatásáról van szó. Kellett egy teljes perc mire magamhoz tértem. Imádom ugyanis az eredetit, fiatalkorom egyik meghatározó filmélménye volt. Azt hiszem talán könyvtárból hozattam ki először. Úgy 2000-2001 tájékán, mikor már kijött VHS-en. Később persze a TV is leadta, de ahhoz elég sok idő kellett. Én speciel mikor először láttam, konkrétan végigrettegtem az egészet. Annyira magával ragadott, hogy nem voltam rest a pocsék 2. részt is kihozni könyvtárból - pedig az tényleg borzalmas. A mai napig úgy tekintek az Ideglelésre, mint egy olyan alapfilm számomra, melynek ott a helye a gyűjteményemben a Donnie Darko és a Watchmen mellett. Azt sajnálom csak hogy viszonylag későn szereztem be. Mikor ez a cikk kimegy, azokban a percekben adják fel nekem postára a DVD-t. Pár napja érdeklődtem egy Media Marktban hogy akad-e még náluk ilyesmi, de azt mondta a pasas hogy már régen nem. Neten is nézelődtem, legtöbb helyről már berendelni sem lehet. Mondhatjuk, hogy eljárt az idő a film felett, de azt hiszem hogy aki hozzám hasonlóan horror- és found footage rajongó, annak kötelező vétel az Ideglelés. Főként úgy, hogy az ára most már egy 32 cm-es pizza ára alatt mozog, kvázi mindenhol ahol még fellelhető.

e4613bc3c9884a22bd83b0002385db2d.png

Fontos kiemelni hogy mikor ez a film mozikba került az internet sem volt még annyira befutott dolog mint manapság (2000-es évek elejéről beszélünk ugye) és ennek ellenére az Ideglelés nagyon masszív netes gerilla-kampányt kapott. Ál-weboldalakon magyarázták hogy az eset valóban megtörtént és a felvétel - maga a film - valós. Mindez 14-15 éves fejjel nálam is abszolút betalált. Bőszen olvasgattam anyám munkahelyén (csak ott volt net akkoriban) a filmhez kapcsolódó kamu cikkeket, a Koporsó szikláról, Elly Kedwardról vagy épp a gyerekgyilkos Rustin Parr-ról. És a három videojátékot is végigtoltam, biztos ami biztos. Sok évvel később aztán újranéztem a filmet. A magyar szinkronról 15 perc után átkapcsoltam eredeti angolra. Borzalmas, főleg a nő szinkronja. Ennek ellenére a mai napig azt mondom hogy az Ideglelés alapfilm. Talán nem ez indította be újra a found footage filmgyártást (ezt megtette helyette 2007-ben a Paranormal Activity) de mint horror, igen is ott a helye a klasszikusok között. Az elemi félelmekre megy rá, és nagyon jól teszi hogy nem mutatja meg a gonoszt. Hitchcock óta tudjuk hogy az a legfélelmetesebb amit nem látunk, amit nem tolnak egyenest az arcunkba. És ez az Ideglelésnél nagyon jól működik. A vége pedig akkora WTF?! momentum, hogy ahhoz hasonlót a mai napig ritkán látni klasszikus értelemben vett horrorfilmnél.

Floppy lemezekre kimásolva megvolt az összes kapcsolódó kép, rajz, háttéranyag - meg persze a játékok végigjátszásai. Mellesleg írtam már a Blair Witch játékokról ITT, akit érdekel, lesse meg. Szerintem mind klassz, háttéranyagként legalábbis biztosan. Rengeteget adnak hozzá ahhoz a megkreált és felépített mitológiához, melyeket az ál-weboldalak próbálnak hitelessé tenni. Jó, persze nyilván kamu az egész, de akkor is baromi jó, összetett marketinget kapott annak idején a The Blair Witch Project, és azóta hasonlót csak a 2007-es Cloverfield esetében láttam filmes zsáneren belül.

the-blair-witch-project-4.jpg

Aztán most itt a folytatás, szeptemberben már láthatjuk is, és baromi felemás érzéseim vannak. Egyrészt a rendező Adam Wingard (You're Next, The Guest, Outcast) még csak-csak jó választás volt, ámde az előzetest elnézve egy Blair Witch mitológiára felhúzott Paranormal Activity lesz a végeredmény. Ráadásul láthatóan egyenest az arcunkba akarják tolni az összes rémséget, melyek az erdőt és az elátkozott házat lakják. A sztori pedig valami olyasmi lesz, hogy a film főszereplője az első film főhősének testvére, aki meg van győződve arról, hogy nővére még mindig ott van valahol a Burkittsville-i erdőben, feltehetőleg a címbeli boszorkány fogságában. Namost szerintem ez úgy egy rakás szar, ahogy van. Komolyan, 17 évet várt a testvére felkutatására? Addig nem aggódott azért, hogy a boszorkány közben ízekre szedi? És előre megmondom: ha Heather túlélte az egészet és ott vegetál a pincében - mint a faszi a Grave Encounters 2-ben - akkor én felállok és kijövök a moziból. Az már végképp a meggyalázása lenne az eredeti filmnek. Már itt az előzetes végén is, mikor az egyik benyögi, hogy "I'm so sorry...", majdnem lekapcsoltam a faszba az egészet.

blair_witch2016-screen1.jpg

Simán lehetett volna előzményfilmet is készíteni. Engem a borzalmas VHS minőség sem tántorított volna el, ha maga a film korrekt, és méltósággal kapcsolódik az eredetihez. Itt ebből szinte semmit sem éreztem. Megvannak a régi helyszínek, a forgatókönyv kisebb változtatásokkal vélhetően CTRL + C - CTRL + V módszerrel lett átemelve, persze most már nyilván pozitív befejezést fogunk kapni, mert manapság az dívik. Hogyne, gondoljátok megint betesznek egy pofáncsapós végkifejletet mint az 1999-es film pincés, kamera-elejtős jelenete? Ugyan már... Inkább valami olyasmire számítok, hogy a kis csapat elmegy az erdőbe, eltévednek, elkezdik terrorizálni őket a szellemlények, pánikolnak, elkeverednek a házhoz, ahonnét előkerül Heather és végül csak a testvérpár marad életben. Ha valóban ennyiből fog állni a film, ha tényleg csak ennyit tesznek hozzá az eredetihez, akkor egyrészt felcsapok TV-jósnak, másrészt ahol csak tudom, elküldöm a bús picsába az egészet a stábbal együtt.

Szeptemberben minden kiderül.

A bejegyzés trackback címe:

https://focker.blog.hu/api/trackback/id/tr628912542

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása