Kritikák, ajánlók, tesztek és gondolatébresztők tárháza

Focker Blog

Ifjúságom kedvenc magazinjai: A profi PC Guru

2016. szeptember 21. - -Britpopper-

pc-guru-referencia-zalaba.jpg

No, kérem szépen. Ha már a GameStar terítékre került, természetesen nem mehetek el szó nélkül a PC Guru mellett sem, melyet ugyanakkora lelkesedéssel imádtam annak idején, mint a GS-t. A PC Guru egy eredetileg Guru néven, lemezújság formájában, 1992 júniusában útnak indított, főleg Amigás számítógépes játékokkal foglalkozó havilap volt. Mivel akkoriban még egy Atari 2600-as konzolon toltam a mindössze 5-6 pixelből álló játékokat, nem igazán foglalkoztam az Amigával - lényegében azt sem tudtam, mi az. Aztán a GameStar mellett apám 576 Kbyte és PC Guru magazinokat is hozott a munkahelyéről, én pedig sorra faltam őket. Sajnos fogalmam sincs, hogy milyen évjáratú volt az első kézben tartott lapszámom, de az biztos hogy a Carmageddon TDR 2000 volt a címlapján. A másik példányomon pedig - melyet vele együtt kaptam - borítóján a Baldur's Gate II díszelgett. Ezeket is több tucatszor végigolvasgattam, nem érdekelt milyen témájú a cikk.

A PC Guru alapítói Berényi "Bear" Zoltán, Fehér "Masell" Gábor, Marinov "Gaborca" Gábor és Turcsán "Shy" Tamás voltak, a lap pedig magánkiadásban jelent meg egészen 1999-ig, mikor is a Vogel Burda Communications Kft. átvette. Innentől kezdve szép fokozatosan fejlődött és vált egyre népszerűbbé a magazin, 1999 májusától teljes játékot is mellékeltek hozzá. Ezek 2003 őszéig CD-mellékletként, az októberi szám óta pedig DVD-mellékletként találhatóak meg, sok más egyéb tartalom mellett. Természetesen ezekből is bezsákoltam szép számmal. Az első ami igazán megfogott, az a Heroes of Might and Magic III volt. Valahol a fantasy műfajt is ez szerettette meg velem. Mai napig emlékszem a gyönyörű, kellemesen melankolikus zenéire és megannyi emlékezetes kreatúrájára - kedvencem a fekete sárkány volt, meg persze az élőhalottak. Később nagyon bejött a Legacy of Kain: Soul Reaver is, mely viszont baromi nehéz platformernek bizonyult számomra. Utána elég sokáig sorra olyan teljes játékokat adtak a magazin mellé, amelyek nekem kevésbé tetszettek. A maguk kategóriáján belül nem voltak rosszak, de tőlem nagyon távol álltak. Főleg, hogy akkoriban már egyre jobban kezdett elterjedni a CD másolgatás és lényegében a legjobb játékokat is maximum a kiírt CD-k áráért lehetett beszerezni.

2012-06-15_17_42_48.jpg

2004-ben hozzácsapták a magazinhoz a Chaser c. FPS-t, amely viszont baromira bejött. Átlagos, közepes minőségű lövölde, de a zenéi helytállnak a mai napig. Szuper ötlet volt megszerezni a Haegemonia: Az Univerzum Légiói és a Haegemonia – A Solon hagyaték jogait is, ezekkel is rengeteget játszottam HOLOTT nekem az Imperium Galactica korábban kifejezetten nem tetszett. 2002 szeptemberében a városi legendával ellentétben nem a szerkesztőség, hanem a kiadó magyar résztulajdonosai és üzemeltetői döntöttek úgy, hogy szakítanak a Burda anyacéggel: új kiadót alapítottak IPMA néven - helyileg ugyanabban az irodában, csak a cégnév változott az ajtókon -, az újságot a továbbiakban Guru Gamer néven adták ki - a lap neve jogi okok miatt a következő számtól Gamerre változott. Mindez akkor az olvasóközönségnek ennyire még nem volt tiszta és világos, egyértelműen szerkesztőségen belüli ellentétekre gyanakodtunk. 2003 elején, miután bebizonyosodott, hogy a Guru átalakításáról szóló információk hamisak, az alkotógárda több tagja visszatért a PC Guru-hoz, de a lap továbbra is megjelent, sőt, az új cikkírógárda egy részét épp a Gurutól kapták. Az utolsó szám 2004 szeptemberében jelent meg, ezután a kiadó (IPMA) anyagi okokra hivatkozva, háromhavi soha nem törlesztett tartozással a cikkírók, és egyhavi tartozással a szerkesztők felé megszüntette a kiadást. A szerkesztők többsége játékfejlesztő cégeknél helyezkedett el, a cikkírók egy része a PC Gurunál, másik a GameStar-nál folytatta a szakmát - hivatalosan ez a lap olvasztotta magába a Gamert, a Gamer logó három hónapig szerepelt a GameStar címlapján. Fura volt ott látni.

2012-06-15_17_44_18.jpg

Eme 2002-es "szétszakadás" margójára azért feltétlen oda kell írni, hogy a Gamer szuper teljes játékokkal robbant be a piacra. Thief: The Dark Project, Screamer 4×4, Icewind Dale, később pedig Imperium Galactica II, stb... A felhozatal igen szép volt. Éppen ezért párhuzamosan vettem a PC Guru-val egyetemben + akkor már rég volt PsOne konzolom is, úgyhogy ezek mellé még felsorakozott a PlayTime! és hasonló konzolos magazinok garmadája. Egyszer jó lenne összeszámolni pontosan mennyi pénzt is költöttem el ilyesféle magazinokra, de biztos vagyok benne, hogy egy közepes nagyságú dél-amerikai falu éves összköltségvetése lenne a megközelítő apanázs mértéke. Ha mindezek mellé még a GameStar is valami szuper teljes játékkal avagy exkluzív teszttel támadt, biztos lehettem benne hogy egész hónapban főként szalámis kenyéren fogok élni. Aztán 2004-ben a Gamer bedőlt, aminek a pénztárcám rendkívüli módon örült. Egészen addig amíg meg nem jelent a Fangoria, az első és egyetlen magyar horrormagazin. De erről majd máskor. Szóval én egy kicsit visszakanyarodtam a PC Guru-hoz, mely akkoriban élte reneszánszát. A Hitman játékok iránti rajongásom is nekik köszönhetem, hiszen szépen apránként az összes epizódot felkínálták teljes játékként. Olyan egyéb remek AAA-kategóriás címek mellett, mint példának okáért a Deus Ex 1-2, a Tomb Raider: The Angel of Darkness (szigorúan a patchelt változat), a Thief: Deadly Shadows, a Vampire: The Masquerade – Bloodlines, és még sorolhatnám napestig. Kifejezetten örültem neki, hogy jópár kalandjátékot is feltettek a lemezekre, akadt Sherlock Holmes és Agatha Christie játék, de még a Runaway 1. része is. És ha már ennyire belemerültem a teljes játékokba, azt mindenképp meg kell említenem hogy az egyik 2008-as számhoz adott You Are Empty zseniális ötlet volt, és én a Vietnami háborús játékoknak is örültem, hiszen akkoriban az Iraki háború mellett, a Vietnami foglalkoztatott felettébb.

screenshot_heroes-of-might-and-magic-3-hd-edition_1920x1080_2015-01-30_23.jpg

Heroes of Might and Magic III (PC Guru 2001/03)

Nagyjából 2008 végéig vásároltam a PC Guru-t. Utána már végképp a konzolos magazinok és az internet felé fordultam. Nekem az mindig is tetszett benne, hogy a GameStar képekkel kitömött cikkeivel ellentétben sokkal inkább a minél kreatívabb rovatokra mentek rá. Ilyen volt a neves játékfejlesztőket bemutató "A világ legbefolyásosabb emberei", az elvontabb témájú "Gondolatébresztő", vagy épp a technikai újításokkal foglalkozó "Homok a gépezetben". Teljesen korrekt rovatok voltak, érdekes cikkekkel. A 2008-as év hetedik számával változott az újság, némely cikkek nem csak a játékokról szóltak már, hanem mélyebben foglalkoztak azok hátterével és az esetleges újdonságok piaci hatásával is. Itt meg kell jegyezni, hogy 2007 végén és 2008 elején a magazin nyomtatott és online verziója is változáson ment át, kiegészültek a megszűnt Play! magazin designjára hajazó konzolos szekcióval, és a lap kinézete is megváltozott, a logó pedig hét év után újra átalakult. Ekkortájt érkezett meg egyik nagy kedvenc szerkesztőm, Birkás Péter (Bate) is aki mellesleg tök klassz DayZ videókat tol mostanában a YouTube-ra. Megmondom őszintén, 2009 óta már nem igazán követtem nyomon a PC Guru alakulását. Azt bizton tudom, hogy visszatért Chocho, illetve hogy nagy kedvencem, Böjtös Gábor (Böjti) is szerkesztő pozícióban alkot a PC Guru berkein belül - de nagyjából ennyiről van tudomásom. Rég nem vettem már, pedig egy időben erre is teljesen rá voltam függve. El nem hinnétek, mennyire vártam az aktuális havi lapszámot. Mikor bevezették a videoteszteket, külön mappába gyűjtöttem őket a gépen, szépen rendszerezve. Aztán...hát, tudjátok hogy van ez...kinőttem belőle.

guru-extra-pc-guru-cimlapok-pc-guru-2013.jpg

Ez nem a PC Guru, és nem is a többi hasonszőrű magazin hibája. Ez olyasmi, hogy egy idő után már Garfield meg Donald kacsa képregényeket sem vesz az ember, mert egyszerűen kinő belőlük. Ettől függetlenül biztosan sokan vásárolják még, és ahogy elnézegettem, a teljes játékaik listája is igen impozáns. Nekem hatalmas kedvencem volt annak idején. Emlékszem mekkora örömmel cipeltem haza a még becsomagolt új lapszámokat, szinte lecsúszott az izzadt kezem a csomagolásról, annyira vártam már hogy kibonthassam és elkezdhessem olvasni. Ha pedig a teljes játék olyan volt, amire már régóta fájt a fogam, rögvest estem is neki a telepítésnek - közben pedig nagy elánnal lapozgattam az újságot. A nagy videojáték-mániás, gamer korszakom teljes mértékben kiszolgálta ez a lap - persze a többivel egyetemben. Táborban ugyan soha nem voltam, a szerkesztőkkel pedig élőben csak a PlayIt-en találkoztam, még 2013-ban. De ennek ellenére is ifjúságom egyik meghatározó magazinja volt a PC Guru.

A bejegyzés trackback címe:

https://focker.blog.hu/api/trackback/id/tr2911722597

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása