Kritikák, ajánlók, tesztek és gondolatébresztők tárháza

Focker Blog

AHS: My Roanoke Nightmare, ami nekem is nightmare

2016. október 29. - -Britpopper-

roanoke-1.jpg

Kész, ennyi volt. Végeztem az American Horror Story sorozattal. Amit az új évadban - My Roanoke Nightmare - hoztak, az pofátlanul súlytalan. És mielőtt bárki azzal vádolna, hogy csak a levegőbe beszélek, el kell mondjam, hogy én 2010 óta hatalmas rajongója voltam a sorozatnak és az 1. illetve 2. évadot mind a mai napig imádom. Azok tisztán zseniálisak, ott még annyi remek ötlet futotta akár csak egyetlen részre is, hogy öröm volt nézni. Ryan Murphy és Brad Falchuk olyasmit teremtett a TV képernyőkre, amihez hasonló azóta sem látott napvilágot. Az 1. évad - Murder House - egyszerűen új szintre emelte a horror-sorozatokat, Tate és Violet románcát pedig azóta is ontja magából a Tumblr. A 2. évad - Asylum, személyes kedvencem - leginkább a maró feketehumorával és teljesen abszurd, néha megkapóan váratlan húzásaival (pl. The Name Song) lopta be magát a nézők szívébe, közben pedig az 1. évadhoz hasonlóan valódi gyilkosokról illetve személyiségekről, és megtörtént bűntényekről vett inspirációt. Én is írtam erről a két évadról anno, méghozzá ITT. Aztán jött a Coven, és megindult egyfajta lejtmenet. Hiába tért vissza két nagy kedvencem, Taissa Farmiga és Evan Peters, az évad egyszerűen nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A boszorkányos stílus hiába hangzott eleinte jól, sajnos az összkép teljes unalomba és zagyvaságba fulladt. Szerencsétlen Evan Peters talán azóta is bánja azt a "zombi" szerepet. Nekem a Coven annyiban tetszett, hogy Misty Day (Lily Rabe) természetközeli "szabad" vallásával behoztak egy kis wicca vallás ízt a sorozatba, ami nekem egyébként is eléggé szimpatikus - ennek örültem. Aztán valahogy az egész szétesett, pl. a boszivadászokat is hogy lerendezték.

mgid-ao-image-mtv.jpg

A "költözzünk vidáman kísértetházba" pár mintapéldái

A cirkuszos 4. évad - Freak Show - bár nem a széria legjobbja, szerintem abszolút korrekt évad lett. Nem mellesleg gyönyörűen búcsúztatta Jessica Lange színésznőt, kinek visszatérését azóta is várjuk. Aztán jött a Hotel. Az a Hotel, amit már végig se akartam nézni. Amennyire remekül indult (Lady Gaga belépője miközben szól a She Wants Revenge "Tear You Apart" c. száma, időtállóan kiemelkedő pillanata a sorozatnak), amennyire pofátlanul stílusosan emelték be a '80-as évek szintitpopját és vegyítették a kísértetjárta hotel népével, és amennyire remek háttérsztorit hoztak mellé a Peters alakította James March karakterével, sajnos annyira nagy pofáraesés lett a vége. Túl hosszúnak éreztem az 5. évadot, már-már idegesítően egyhelyben toporgóssá vált a végére és számomra annyira érdektelenné vált, hogy az utolsó részt jóval az évad lecsengése után tekintettem csak meg - akkor is inkább csak szükségszerűségből. Így a Hotel erőssége nekem csupán a kiváló zenei aláfestésben nyilvánult meg, azt mind a mai napig hallgatom még. Utána megindultak a találgatások, hogy vajon miről fog szólni a készülő 6. évad? Temérdek teória és lehetséges helyszín ötlete került fel a netre, a rajongók szinte tűkön ülve várták az első információkat. A teaser videókra nem lehetett hagyatkozni, azok a Texasi láncfűrészestől a Kukorica gyermekein át egészen a Rosemary gyermekéig mindenféle inspirációt felvillantottak. Aztán jött a hivatalos info, hogy a 6. évad az eltűnt Roanoke kolóniáról fog szólni. Hurrá, hurrá! - gondoltam magamban és lelki szemeim előtt egy, a Salemhez hasonló sorozat képe kezdett kirajzolódni, persze mérföldekkel jobb minőségben mint a WGN America boszis sorozata. Aztán basszátok meg, jött a feketeleves ami úgy ömlött rám, mint egy dézsa moslék.

rs-ahs-ce12a938-27ac-4585-8255-d3dfea7732ca.jpg

Arcom az 1. rész megtekintése alatt

Hát mi ez a My Roanoke Nightmare, de most őszintén? Egyáltalán, mi ez a formátum? Paranormális jelenségekkel foglalkozó dokumentumfilm sorozat? Na, ne már! Ez kb. a szembeköpése az eddigi évadoknak. Elkezdtem nézni természetesen én is, de közben végig szóhoz se jutottam a haragtól vegyes megdöbbenéstől. Ezt komolyan gondolták a készítők? És még ha túl is tudnám tenni magam ezen a dokumentumfilmes formátumon - de nem tudom, baszki! - akkor is maradnának olyan ostobaságok, mint a szörnyen klisés jumpscare ijesztgetések, melyek már egy manapság havonta mozikban landoló Blumhouse Productions horrorfilmben is cikinek számítanának. Ez nagyon gáz. Pedig - ahogy eddig is - a beharangozás remekül sikerült. A téma szuper, ezt aláírom. A Roanoke kolónia rejtélye jó választás volt. A korábbi évadokból pedig visszatérő szereplőként itt van Evan Peters, Sarah Paulson, Denis O'Hare, Lily Rabe, Kathy Bates, Angela Bassett, Wes Bentley, Frances Conroy, Cheyenne Jackson, Leslie Jordan, Adina Porter és Lady Gaga. Új szereplőként érkezik Cuba Gooding Jr.és André Holland, akit már a The Knick idején megkedveltem. Sőt, mellékszereplőként visszatér Matt Bomer és Taissa Farmiga is! Viszont az évad számomra már az 1. résszel szétesett. Eleve hülye ötlet volt ez az (ál)dokumentumfilmes jelleg, a found footage műfaj ugyanis már egy ideje kifulladt - és ezen a 2016-os Blair Witch se tudott változtatni. Még rosszabb, hogy a My Roanoke Nightmare az elmúlt pár résszel átment realitybe. Ha ez egy mindfuck csavar akart lenni, akkor nagyon mellément. A fejemet fogtam mikor bedobtak olyan üzeneteket hogy "a házban lévők mind meghaltak titokzatos körülmények között és a rendőrség napokkal később találta meg a felvételt". Skacok, baszki, már nem 2007-et vagy 2008-at írunk! Nem kellenek már a Paranormal Activity copy húzások!

rs-watch-american-horror-story-0449d70a-37fc-42c4-80fe-0f4f5bdd562c.jpg

Akkor most imádkozzunk együtt egy nem-klisés ijesztgetésért!

Bőven benne volt, hogy a My Roanoke Nightmare visszaállítja az American Horror Story régi fényét, - csak méltó módon kellett volna hozzányúlni a kolónia történetéhez. Ez ami most van, egy katyvasz. Váltogatják a stílusokat, ki-be dobálják a régi és új szereplőket, miközben a központi sztori teljesen darabjaira hullik. Én speciel egy percig nem maradnék abban a házban, ahol minden napra jut legalább három paranormális tevékenység. Sosem gondoltam volna, hogy ilyen bűnös gondolataim támadhatnak valaha is, de most már azt mondom, tényleg jobb lett volna egy Salemhez hasonló évad. Lehetett volna csak magával a kolóniával foglalkozni, az ő mindennapjaikat bemutatni és teljes egészében mellőzni a modern szálat. Hisz a múltba révedés pöpec módon megy az alkotóknak, emlékezzünk csak az 1. évad 1922-ben játszódó Montgomery házaspáros jeleneteire, avagy a már említett Hotel flashbackjeiben megelevenedő James March ámokfutására. Sajnos ezt a koncepciót elvetették, és helyébe ilyen groteszk hibrid született, amiben már az sem lenne meglepő, ha énekes tehetségkutatóvá avanzsálódna a végére. Kár az AHS-ért, mert mindig is egy rendkívül egyedi és stílusos sorozat volt, melynek 1., 2., illetve 4. évadát jószívvel tudom ajánlani mindenki számára. Én pedig azt hiszem egy időre visszatérek a Salemhez, főleg hogy az új évadba már Marilyn Manson is belekerült. És továbbra is bizakodom, hogy az American Horror Story egyszer majd újra méltó lesz régi nagy híréhez. Ha pedig korrekt horror-sorozatot akartok ami most fut, akkor ott az Ash vs Evil Dead. Kurvajó, higgyétek el nekem.

A bejegyzés trackback címe:

https://focker.blog.hu/api/trackback/id/tr7811913301

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása