Kritikák, ajánlók, tesztek és gondolatébresztők tárháza

Focker Blog

Creaks (2020)

A gótikus horror és a steampunk szerelemgyereke

2020. november 27. - -Britpopper-

A Creaks már akkor felkeltette a figyelmem, mikor megjelent az online áruházakban. Elég volt 1-2 screenshotot látnom belőle, hogy eldöntsem: nekem ezt ki kell próbálnom. A gyönyörű kézzel rajzolt látványvilág azonnal levett a lábamról, amit csak tetézett, hogy az egészből áradt a gótikus horror hangulat. Viszont a játék nem épp az olcsó-árkategóriában indult, szóval meg kellett várnom vele egy masszívabb leárazást.

capsule_616x353_2.jpg

Mindezek után kíváncsian vetettem bele magam a kalandba. Előzetesként csak annyit tudtam, hogy a Creaks az az Amanita Design új munkája, akiknek korábban a Machinariumot is köszönhettük. Én azzal a point & click kalandjátékkal remekül elvoltam, mobilon toltam végig még pár éve. Ott inkább a steampunkba hajló setting dominált, de néhány elemét ide is átemelték: a hatalmas, rozsdásodó, nyikorgó gépezetek és különös masinák mind-mind a fejlesztőcsapat védjegyeit prezentálják, és bár a Samorost már a fantasy-műfajban is elmélyedt, jelen esetben ez csak nagyon minimálisan van jelen. Fura, de sokkal jobban dominál a viktoriánus korabeli időkre hajazó dizájn, amit olyan részletgazdagsággal alkottak meg a csehek, hogy élmény elmerengeni minden egyes csodálatos helyszínen.

creaks_20201111084508.jpg

creaks_20201121125804.jpg

A történet egy átlagos fiatalemberről szól, aki felfedez egy rejtett átjárót egy különös világba. Amint átmászik rajta, egy hatalmas kastélyban találja magát. Célunk, hogy megtaláljuk a visszautat, valamint - ha már így alakult - segítsünk a kastély lakóinak felvenni a kesztyűt egy óriási szörnyeteg rémuralma ellen, aki előszeretettel rombolja az épületet. Ehhez puzzle-feladványokon kell végigverekednünk magunkat, amik a végigjátszás során egyre nehezednek. Robot-kutyák, különös medúzák és árnyékemberek is nehezítik majd utunkat, akiket legtöbbször valamilyen fényforrás igénybevételével tudunk megregulázni. Jópofa, hogy ha rájuk oltunk egy lámpát, akkor a fénytől bútorokká (fogassá, komóddá, stb.) változnak, amiket fel is tudunk használni, például a magasabbra mászás érdekében.

creaks_20201121125909.jpg

creaks_20201121131309.jpg

creaks_20201121131726.jpg

Később aztán már a vizet is "befagyaszthatjuk", de nem egyszer nagyon észnél kell lennünk, mert előfordul, hogy bizony nem a leglogikusabbnak tűnő megoldás fog beválni. Érzésem szerint némelyik feladvány egy kicsit már-már túl nehézre sikeredett, de persze simán benne van a pakliban, hogy csak én rozsdásodtam be. Szinkron nincs, ellenben a zene gyönyörű. Az egyszemélyes Hidden Orchestra kitűnő munkát végzett - a teljes OST (csak úgy, mint legutóbb a Watch_Dogs: Legion esetében) önállóan is megállja a helyét. A látványvilág pedig magáért beszél. Csak nézegessétek meg a képeket, elmondhatatlanul profi munkát végeztek grafikai téren a játékkal. Minden egyes miliméter tűpontosan ki van dolgozva és süt belőlük a kicsit creepy, de azért meseszerű atmoszféra. Többször eszembe jutott a Creepy Tale is, csak itt milliószor több részletgazdagság bújuk meg egy-egy új szobában.

creaks_20201121144229.jpg

creaks_20201121144439.jpg

Sajnos maga a lore nincs eléggé kidolgozva, azaz nem sok mindent tudhatunk meg a kastélyról, a benne élő madárszerű lényekről, de még az őket vegzáló hatalmas szörnyetegről sem. Klassz lett volna felvehető bejegyzéseket vagy leveleket gyűjtögetve többet megismerni ebből a világból, és lehetett volna a GRIS-hez hasonlóan több felfedezős mászkálás. A mechanika itt kimerül annyiban, hogy átvezető-puzzle-átvezető-puzzle. Oké, a bossfight valamennyire megdobja az élményt, de még így sem lesz az egekben a vérnyomásunk. Többnyire elég, ha kifigyeljük az adott "ellenfelek" mozgását, és megkerülve őket - vagy épp kihasználva helyzeti előnyünket - ide-oda mászkálva kitaláljuk, hogy mit is kéne csinálnunk.

creaks_20201121144448.jpg

creaks_20201121145821.jpg

Összességében a Creaks egy kicsit nehéz, ám baromi élvezetes és hangulatos kalandjáték lett. Műfaját tekintve sokkal közelebb áll az Inside, vagy a Limbo világához (végül is leegyszerűsítve egy 2D-s platformerről van szó), azonban a képi világa és a zenéje mégis nagyon egyedi ízt kölcsönöz neki. Extraként keresgélhetünk festményeket, amik egy része interaktív, szóval külön minijátékokként is felfoghatóak. Ezekkel is nagyszerűen elszórakoztam, ráadásul mind a 35 megtalálását honorálja is a cucc. Sajnos egyéb gyűjthető dolgok nem kerültek be, így az újrajátszási-faktor meglehetősen alacsony. Nincsenek alternatív útvonalak, nem tudunk többfelé elmenni a kastélyban, egyedül a még meg nem szerzett festmények felkutatása jelenthet kihívást a 100%-ra hajtók köreiben. A befejezés egy kissé elkapkodott lett, az pedig, hogy a végén lifttel végig kell mennünk konkrétan az összes korábban bejárt helyszínen, hát...elég megúszós megoldásnak tűnt nekem. Ettől függetlenül számomra a Creaks az év egyik legkellemesebb meglepetése, stílusos, szerethető agytorna.

- gyönyörű kézzel rajzolt látványvilág

- remek soundtrack

- érdekes sztori

KONTRA:

- némelyik puzzle elég nehéz

- kicsit kapkodósan zárják le a végét

659c82fc93eefcb27f8b77288be3449a.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://focker.blog.hu/api/trackback/id/tr8416303620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása