Kritikák, ajánlók, tesztek és gondolatébresztők tárháza

Focker Blog

Retrospektív: Dead Space (2008)

2017. március 24. - -Britpopper-

maxresdefault_17.jpg

Az EA korábban inkább a FIFA és a Need For Speed sorozatokkal szerzett hírnevet magának azonban 2008-ban elhoztak egy olyan címet is amely alapjaiban rengette meg a már akkoriban is vérszegénynek mondható túlélő-horror műfajt. Ez volt a Dead Space amelyet én a legelső PS3-as játékaim között próbálhattam (igaz, akkor még nem FullHD-tévén). Nos, a sztori alapjáraton bármelyik sci-horrorban megállná a helyét. Kérdés hogy ezeket ki mennyire preferálja. Mert akinek bejött például az Alien, az Event Horizon (Halálhajó) avagy a Danny Boyle -féle Sunshine (Napfény) annak a Dead Space is kiváló szórakozást nyújthat. A történet szerint valamikor a távoli jövőben a USG Ishimura nevezetű óriási bányászhajóval megszakad minden kapcsolat. Egy jóval kisebb űrhajót küldenek utána, hogy segítsenek a bányászhajó legénységének kijavítani az esetleges problémákat. A szervizhajón van Isaac Clarke mérnök is akit a játék során irányíthatunk. Nos, Isaac nagyon várja a találkozást a bányászhajóval, ugyanis a hajón van barátnője, Nicole is aki egyébként orvos. Amikor megpillantják a hajót, az teljesen sötét, nincs kivilágítva. Hívják a hajót, de az nem válaszol. A csapat bekapcsolja az automatikus landolórendszert, de majdnem lezuhannak, mert a USG Ishimura leszállórendszere nem működik. Leszállás után megállapítják, hogy a hajó üres, elhagyatott. Ám egyszer csak nyálkás idegenek végeznek a két pilótával, azonban Isaac-nek és két társának sikerül elmenekülnie. Közben egyetlen menekülő járművük használhatatlan lesz, így a csapat egyetlen választása, hogy életet lehelnek a roncsba, ám ezt egy csapatnyi idegen mutáns akadályozza. Innentől kezdődik az igazi, vérfagyasztó, sci-fi pszicho-horror.

dead_space_2011-01-05_02-18-08-82.jpg

az_elso_tervek_szerint_az_eredeti_dead_space_is_tartalmazott_volna_kooperativ_modot_1.jpg

A Dead Space kitűnő atmoszférával operál. Az eleinte néptelennek tűnő hatalmas űrhajó és annak minden egyes szeglete szinte árasztja magából a kétségbeesés és a félelem érzetét, a véres tetemekkel átszőtt, gyéren megvilágított folyosók cseppet sem bizalomgerjesztőek és akkor arról még csak nem is beszélve hogy szinte bármelyik pillanatban Isaac nyakába ugorhat valamilyen rémség. A fegyverekkel is meglehetősen ügyesen kell bánni a játékban ugyanis alapjáraton nem az a legcélravezetőbb taktika ha lövöldözünk velük vaktában mindenre ami megmozdul előttünk, hanem az, ha szépen lassan, komótosan, hidegvérünket megőrizve (avagy legalábbis ezzel megpróbálkozva) célba vesszük a groteszk ellenfelet és előbb a végtagjait lőjük ki, majd a fejét. Bizony, a Dead Space-ben az a legjobb ha szépen megcsonkítjuk az ellenfeleket hiszen ha ezt nem tesszük meg akkor seperc alatt a nyakunkba ugorhatnak. Kifejezetten tetszett még anno hogy a Dead Space semmilyen korábban megszokott HUD-ot nem alkalmaz, Isaac állapotáról onnan tájékozódhatunk hogy a hátára szerelt életerőt jelző csík mennyire van feltöltődve, a lőszerünket pedig akkor láthatjuk ha célra tartjuk aktuális fegyverünket. Ez eleve remek ötlet volt a készítőktől ugyanis így sokkal jobban bele tudjuk élni magunkat a játékba, másrészt ezzel az egyedi megvalósítással akkoriban egyedülállónak számítottak.

dead_space_3_jens_holdener_05b.jpg

ef7cff84d7f770462d849169c72fd5a7.jpgconcept_desolate_hallway_download_021208.jpg

8a40fd1b0b08c3370674d2ce11afaabf.jpg

A Dead Space grafikája szerintem mind a mai napig megállja a helyét. A belső terek iszonyatosan félelmetesek és nyomasztóak, az embert a frász kerülgeti amikor meglát valamit a folyosó másik végében elsuhanni. A zene is kifejezetten kreatív lett, nekem nagyon tetszett hogy mikor egy ajtó felé közelítünk, a zene elkezd szépen lassan egyre fokozódni mint egy jó horror filmnél és aztán az ajtó kinyitásakor tetőzik. Utána pedig vagy nincs is odabenn semmi és megnyugszunk, vagy kiugrik valami csápos rémség és a szívroham közelébe sodorja szegény játékost. A Dead Space (szabad fordításban: Holt tér) azért kapott mindenképp helyet ezen a listán mert megmutatta hogy igenis lehet még ötletgazdag és valóban félelmetes alkotásokat letenni az asztalra AAA-kategóriás címek között is. Nagy kár hogy a 2. és a co-op-ra kiélezett 3. részek már durván elmentek az akció irányába és ezzel megölték azt a parás atmoszférát amelyet az 1. rész még annyira egyedien tálalt a borzongásra és az igazi horror hangulatra kiéhezett játékosoknak.

Előszeretettel ajánlom még a Dead Space: Downfall animációs mozit is.

A bejegyzés trackback címe:

https://focker.blog.hu/api/trackback/id/tr3612364145

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Intimitás Gourmet · http://intimitasgourmet.blog.hu/ 2017.03.24. 19:05:18

Az elsőt imádtam, főleg éjjel sötétben játszani. A zuhanyzós résznél még én is vacogtam.
A másodikat végignyomtam de már nem volt meg az a feeling. A harmadikba bele sem kezdtem.

-Britpopper- · http://focker.blog.hu 2017.03.27. 11:52:28

@Intimitás Gourmet: Bizony, az első az instant klasszikus. A másodikat esetleg a történet miatt érdemes még végigjátszani, illetve akad benne pár igen emlékezetes jelenet (szemműtét, példának okáért) A harmadik szerintem már egész nyugodtan kihagyható, a co-op akciózáson kívül semmi érdemleges nem került bele.
süti beállítások módosítása