Kritikák, ajánlók, tesztek és gondolatébresztők tárháza

Focker Blog

Maze: The Angels Walk Silently előzetes

Ígéretes magyar túlélőhorror van készülőben

2016. június 15. - -Britpopper-

maxresdefault_7.jpg

Kiegészítésképp a Cthulhu ébredezik cikkemhez, érdemes bővebben foglalkozni a Maze: The Angels Walk Silently című, magyar fejlesztésű játékkal is. Az már eleve dicséretes, ha egy fejlesztőcsapat H. P. Lovecraft örökségét alapul véve készít játékot, ám kevés az igazán maradandó alkotás. Számomra a legelső ilyen az 1993-mas Alone in the Dark, melyet sokan csak mint az első 3D-s túlélőhorror tartanak számon, pedig sokáig ez volt a legjobb Lovecraft adaptáció, melyet videojátékban prezentáltak. A grafikája ugyan ma már megmosolyogtató, az irányítás pedig borzalmas, de fiatalabb fejjel igencsak paráztató élmény volt a hatalmas elátkozott házban bolyongani, miközben különféle rémségek és furmányos csapdák nehezítették meg továbbjutásunkat. Itt azért hozzátennem, hogy számmora az ellenfelek jelenléte nem kicsit ölte meg a hangulatot, ugyanis Lovecraft írásaiban pont az a legborzalmasabb tulajdonsága a különféle istentelen kreatúráknak, hogy nem igazán mutatkoznak meg teljes valójukban - ha pedig mégis, az az őket meglátó személyre akkora hatással lesz, hogy beleőrül. Ezzel szemben az Alone in the Dark már rögtön a legelején azzal indít, hogy a padláson el kell torlaszolnunk az ablakot, illetve a feljáró csapóajtaját, különben a nyakunkba ugrik valami groteszk madár-zombira (?) emlékeztető lény. De persze ez inkább csak kukacoskodás. Térjünk vissza a modernebb videojátékokhoz.

maze_charcter_concept6-960x600.jpg

Inspirációs hatások mondjuk elég sok helyütt feltűntek (pl. Clive Barker's Undying és Jericho, Dead Space, Penumbra-sorozat, Fallout 3, The Vanishing of Ethan Carter, Bloodborne, stb.), ám számomra a Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth hozta el a lovecrafti játékok non plus ultráját. Bár hozzáteszem, az Amnesia: The Dark Descent is közel járt hozzá. Ekkor már 2010-et írtunk, és hatalmas népszerűség közepette útjukra indultak az indie horrorok, és a Kickstarter kezdeményezések. Itt szeretném megemlíteni az szintén ígéretes Stygian: Reign of the Old Ones nevezetű CRPG-t is, melyről ITT olvashattok bővebben. Ilyen kezdeményezésnek indult a Maze: The Angels Walk Silently is, melyet mindösszesen 3 ember fejleszt: Pápai Bence (programozó, író, designer), Varga Bálint Bánk (író, designer, marketinges) és Nagy Norbert (koncept művész). Ez kevésnek tűnhet, ámde láttunk már igazi klasszikusokká váló indie alkotásokat, melyeket csupán egy maroknyi ember (sőt, néha csupán egyetlen!) dobott össze. Példának okáért lásd: Limbo. A lényeg, hogy a kész alkotáson ne az látszódjon, hogy csupán a pénzszerzés, a minél nagyobb bevétel miatt készült el (khm, Call of Duty franchise, khm), hanem hogy a készítők odaadó munkája akkor is révbe érjen, ha csak 1000 ember játszik a programmal.

A Maze: The Angels Walk Silently történetében Aiden H. Ingramot, egy visszahúzódó különcöt, az antik könyvek megszállottját alakítjuk, akinek nyugalmas életét felforgatja az, hogy felesége Eva eltűnik, Aiden pedig titokzatos üzenetet kap. A történet azzal veszi kezdetét, hogy Aiden útnak indul Európába, azon belül is a zord és ismeretlen Erdélybe, hogy a nő ősi eredetű családjának régi birtokán kezdje meg a nyomozását. Számomra ez felettébb ígéretes kezdésnek tűnik, hiszen én már a Myst -szerű Scratches: Director's Cut esetében is imádtam az ódon, kísérteties kúriában való bóklászást. A tervek szerint a hangsúly valóban a túlélésen lesz, így sok lopakodásra, és a korlátozott erőforrások kreatív felhasználására kell számítanunk. Az Amnesia párhuzam természetesen elkerülhetetlen, de a készítők más játékokat is megemlítettek inspirációs forráskánt:

„Nem titkoljuk, hogy több játék-óriás hatott ránk visszavonhatatlanul, amikor megálmodtuk a Maze-t. A Thief széria első részeinek nyomasztó és fair lopakodás rendszere épp úgy, ahogy a Call of Cthulhu – Dark Corners of the Earth vagy az Amnesia épelme-veszteségei (sanity loss), vagy előbbi sérülés rendszere. Ugyanígy érezhető lesz hogy megihletett minket az Arx Fatalis klausztrofób hangulata, vagy az Alien Isolation tökéletes kiszolgáltatottsága... A legnagyobb hatással mégis H. P. Lovecraft művei voltak ránk, célunk az volt, hogy egy teljesen új és egyedi történettel elérjük azt, amit korábban Lovecraft-i játéknak nem, vagy csak részben sikerült. Sokáig sorolhatnánk milyen játékok voltak hatással a Maze-re, de célunk mégis egy eddig nem tapasztalt elegy megalkotása. Lopakodás, menekülés, fejtörők, túlélés és akció keverednek a játékban.

Mindez egy igazán erős lovecrafti kalandozás ígéretét hordozza magában, kérdés hogy az ellenfelekkel való küzdelem és az akció mennyire lesz fajsúlyos a kész változatban. Én sokkal inkább preferálnék egy, a horrorisztikus hangulatra és nyugtalanító atmoszférára kiélezett játékot, melyben az ellenfelekkel való konfrontáció lopakodás által elkerülhető lenne. Ez az Amnesiában ránk kényszerített játékmechanika volt, a Dark Corners of the Earth és az Alien: Isolation esetében már inkább csak mint választható opció, ám számomra épp ez adta ezen játékok sava-borsát. Tehát erre nagyon kíváncsi leszek, ahogy arra is, hogy mely novellák kapnak helyet. Itt ugye felmerülhet, hogy vajon az August Derleth rendszerező munkája előtti időkből mennyit merít a játék, de én bízom benne, hogy a készítők elkerülik a populárisabb irányba történő elhajlást. Ha valóban minden a tervek szerint alakul, akkor a Maze: The Angels Walk Silently képében kaphatunk végre egy olyan remek videojátékot, melyre nemcsak magyarként, hanem Lovecraft rajongóként is büszkék lehetünk.

A srácokkal a The Black Aether interjúját itt olvashatjátok:

http://www.theblackaether.com/2016/01/08/maze-the-angels-walk-silently-2/

A The Angels Walk Silently hivatalos honlapja itt: http://mazetaws.com/

Facebook oldala pedig itt: https://www.facebook.com/MazeTAWS/

Itt szeretném kiemelni, hogy érdemes meghallgatni a The Black Aether második podcast adását (de természetesen az elsőt is) mert Pápai Bence elárul benne pár érdekes részletet a hamarosan demót kapó játékról, emellett pedig a lovecrafti videojátékok, szerepjátékok témáját járja körbe az adás, mely már önmagában is egy érdekes téma. Én a magam részéről a szintén erős Lovecraft hatásokat felvonultató The Last Door 2. évadával próbálom kibekkelni az időt, amíg a Maze: The Angels Walk Silently megjelenik. És külön köszönet a Linux támogatottságért a srácoknak, ez nekem roppant fontos támogatás, lévén hogy Linuxot használok már egy jóideje. És ha mindez kedvcsinálónak nem lett volna elég - és ha már a The Last Door említésre került -, nyugodtan tegyetek egy próbát a The Angels Walk Silently felvezetőjeként szolgáló, teljesen ingyenes The Mysterious Disappearance of Mr.Lovecraft című minijátékkal, melyet ITT elérhettek. Látszik, hogy a srácok - egyébként The Mysterious Machine név alatt futnak - igencsak járatosak Lovecraft világában, és nem hagyják lankadni a rajongók figyelmét. Azt hiszem az már tényleg csak hab a tortán, ha megemlítem, hogy a következő játékuknak a Patkányok a falban novellát veszik alapul.

Kíváncsian várom.

maze_the_angels_walk_silently_72.png

1d26f65f-79f4-4ba5-ad04-978825e6b018.png

maze_the_angels_walk_silently_77.png

maze_the_angels_walk_silently_74.png

A bejegyzés trackback címe:

https://focker.blog.hu/api/trackback/id/tr238808006

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása